Myjnie automatyczne to popularny sposób na wyczyszczenie auta. Są dokładne, szybkie i – co najważniejsze – można je znaleźć praktycznie w każdym mieście. Jednak, czy każde auto może skorzystać z usług takiego miejsca? Co z samochodami, które mają automatyczną skrzynię biegów? Dowiesz się tego z naszego artykułu.

Wielu właścicieli samochodów z automatyczną skrzynią biegów, zwłaszcza tych nowszej generacji, zastanawia się, czy rodzaj skrzyni ma znaczenie podczas korzystania a automatycznej myjni. Taka refleksja jest słuszna, ponieważ takie auta – choć oczywiście mogą być automatycznie myte – mają kilka funkcji, o których wyłączenie trzeba zadbać przed rozpoczęciem mycia. Podpowiadamy, na co uważać oraz jak wygląda przygotowanie samochodu z automatem do mycia.

Warto zacząć od informacji nt. samego typu myjni automatycznych. Pod tym określeniem możemy spotkać się z dwoma rodzajami myjni, tj. myjnie portalowe i myjnie tunelowe. Rozterki na temat mycia samochodów z automatyczną skrzynią biegów nie dotyczą pierwszego rodzaju, ponieważ w portalach samochód stoi nieruchomo, a tzw. brama portalu (ruchoma konstrukcja zaopatrzone we wszystkie niezbędne podzespoły myjące, suszące i konserwujące) porusza się wzdłuż jego bryły w tę i z powrotem wykonując swoje zadanie. Sytuacja ma się już nieco inaczej w przypadku drugiego typu myjni, gdzie auto podczas mycia musi się przemieszczać.

Mycie auta z automatyczną skrzynią biegów na myjni tunelowej

Coraz więcej nowych aut z automatyczną skrzynią biegów posiada tak zwany automatyczny hamulec postojowy – „Auto Hold”. Ta z pozoru nieistotna funkcja podczas mycia jest szczególnie ważna, jeśli chcemy wyczyścić samochód w myjni tunelowej. „Auto Hold” w pewnym sensie pełni ona rolę hamulca ręcznego i najczęściej uruchamia się automatycznie w momencie wyłączenia silnika pojazdu, odpięcia pasu bezpieczeństwa kierowcy lub otwarciu drzwi kierowcy.

Choć taka funkcja jest bardzo praktyczna i bezpieczna w codziennym użytkowaniu, podczas automatycznego mycia może okazać się problematyczna. Jeśli bowiem hamulec zadziała, a koła samochodu się zablokują – pojazd może „wyskoczyć” z transportera myjni. To natomiast może spowodować szkody, które obciążą jego właściciela. Jeśli nie jesteśmy pewni, jak zachowa się hamulec postojowy w naszym samochodzie, warto zajrzeć do instrukcji naszego pojazdu lub przetestować jego działanie jeszcze przed wybraniem się do myjni. Jak to zrobić?

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy po wyłączeniu silnika i pozostawieniu kluczyka w stacyjce oraz dźwigni zmiany biegów w pozycji „N” na desce rozdzielczej pojawi się symbol „P”, mówiący o uruchomieniu hamulca postojowego. Jeśli tak się stanie:

  • warto spróbować przekręcić kluczyk do momentu tuż przed odpaleniem silnika (pozycja 2.), jeśli „P” zniknie, mamy wtedy pewność, że koła samochodu mogą się swobodnie toczyć.
  • W przypadku, gdy nasz hamulec w dalszym ciągu się uruchamia można spróbować wyłączyć tryb automatycznego hamulca w naszym samochodzie, oczywiście jeśli istnieje taka możliwość – warto zerknąć do instrukcji pojazdu.
  • Jeśli nie ma opcji wyłączenia „Auto Hold”, najlepiej – jeśli to możliwe, w ogóle nie wyłączać silnika.

O czym jeszcze należy pamiętać? Jeśli chcemy, aby nasze auto podczas czyszczenia było bezpieczne, tym bardziej, gdy podczas mycia ma włączony silnik w związku z hamulcem postojowym, powinniśmy zwrócić uwagę na wcześniejsze wyłączenie kilku funkcji. Systemy, które warto dezaktywować przed automatycznym myciem auta w myjni tunelowej to:

  • System start stop – system aktywowany przez wciśnięciu hamulca, odpowiedzialny za włączanie i wyłączanie silnika w trakcie postoju. Jego wyłączenie jest podczas mycia zalecane, by nie utrudnił / uniemożliwił holowania pojazdu przez transporter tunelu.
  • Czujniki parkowania – warto o nich pamiętać, ponieważ mogą one potraktować myjące samochód elementy jako możliwe zagrożenie. Aby uniknąć kolizji, najczęściej zaczynają wydawać monotonny dźwięk, który – jeśli nie wyłączymy czujników – będzie towarzyszył nam przez całe mycie.
  • Czujnik deszczu – przydatny zazwyczaj czujnik w myjni automatycznej powinien zostać wyłączony. Jeśli wycieraczki potraktują spływającą podczas czyszczenia wodę jako deszcz, wycieraczki zaczną pracować i mogą zostać uszkodzone.

Niektóre samochody, na przykład nowoczesne modele marki Mercedes i Tesla, mają wbudowany specjalny tryb do mycia auta, który dba o wszystkie te elementy za kierowcę.

W tradycyjnych automatach kierowcy przed oddaniem auta do myjni tunelowej powinni jednak pamiętać o jeszcze kilku ważnych rzeczach. Istnieją bowiem elementy samochodu – nie tylko tego z automatem, które wymagają szczególnej uwagi podczas mycia. Te, które łatwo mogą się uszkodzić, więc powinny zostać złożone i zamknięte to:

  • Anteny
  • Lusterka
  • Szyberdach

Automatyczna skrzynia to żadna przeszkoda

Jak widać, choć mycie auta z automatyczną skrzynią biegów wymaga zachowania w pamięci kilku przydatnych informacji, jest to całkowicie bezpieczny i o czym niejeden raz przekonał się każdy z nas – jeden z najszybszych sposobów na dokładne wyczyszczenie samochodu. Wyłączając przed myciem wskazane systemy oraz dbając o właściwe przygotowanie pojazdu, można bez obaw wybrać się na kompleksowe i bez wysiłkowe mycie. W razie wątpliwość można również poprosić obsługę myjni o pomoc.