Lśniący samochód niczym z salonu to wizytówka jego właściciela. Wbrew pozorom to również oznaka troski nie tylko o walory estetyczne, ale także o stan techniczny pojazdu.
O samochód należy dbać zawsze i to niezależnie od pory roku. Chodź mroźna zima pod tym względem bywa szczególnie kłopotliwa, ponieważ ilość miejsc, gdzie możemy bezpiecznie i komfortowo umyć nasz pojazd nieco się zawęża, a wszechobecna sól na drogach może być przyczyną wzmożonej korozji i prowadzić do poważniejszych uszkodzeń. Lato natomiast, mimo że daje dużo bardziej przystępne warunki do troski o pojazd, to upał potrafi skutecznie nam to utrudnić, a nawet zaszkodzić karoserii naszego auta. Dlatego, aby samochód pozostał jak najdłużej w dobrej kondycji, warto odpowiednio i regularnie dbać o jego czystość. Często jednak dobre intencje w parze z nieodpowiednią techniką dają odwrotny do pożądanego skutek, dlatego zapraszamy do zapoznania się z listą najczęściej popełnianych błędów podczas mycia samochodu. W naszym wpisie podpowiadamy również, jak łatwo ich uniknąć!
Niewłaściwa kolejność etapów mycia
Wydawać by się mogło, że każdy doskonale wie, jak umyć samochód. Jednak w praktyce wiele osób popełnia te same błędy. Jednym z nich jest niewłaściwa kolejność następujących po sobie etapów mycia samochodu. Dotyczy to zarówno myjących pojazd ręcznie, jak i korzystających z myjni samoobsługowych. Największym grzechem jest pomijanie płukania wstępnego, polegającego na spłukaniu powierzchownych zabrudzeń bez kontaktu gąbki, czy szczotki z karoserią. Zabieg ten pozwala na uchronienie powłoki lakieru przed porysowaniem, znajdującymi się na karoserii drobinkami twardych zabrudzeń. W przypadku korzystania z myjni automatycznych należy wybierać te programy, które oferują płukanie lub mycie wstępne, bez fizycznego kontaktu z elementami myjącymi.
Niedokładne spłukiwanie
Jak już wspomnieliśmy, wielu kierowców popełnia błąd w niewłaściwym przygotowaniu pojazdu do mycia, a mianowicie pomijając, bądź niedokładnie spłukując powierzchowne zabrudzenia. Warto pamiętać, że w przypadku, jeśli na powierzchni samochodu pozostaną drobinki piasku, w kolejnych krokach mycia mogą one rysować lakier. Bardzo ważne jest także dokładne spłukanie pojazdu po zakończonym myciu. Środki chemiczne przeznaczone do mycia samochodów, to detergenty o silnym działaniu. Pozostawione na aucie w kontakcie ze słońcem mogą powodować powstawanie trudnych do usunięcia zacieków lub co gorsze – prowadzić do płowienia oraz odbarwiania lakieru.
Mycie w upalne dni
Słoneczna, letnia pogoda sprawia, że karoseria auta, nawet po kilku minutach na słońcu osiąga ekstremalnie wysokie temperatury. Aby uchronić lakier samochodu przed uszkodzeniem, należy przed myciem odczekać chwilę w zacienionym miejscu i pozwolić nieco schłodzić się karoserii. Dotyczy to zarówno mycia ręcznego, jak i mycia na myjniach. Planując mycie ręczne lub wybierając myjnie samoobsługową w szczególnie upalny dzień, warto mieć na uwadze, aby wytypowane do tego miejsce oferowało nam odrobinę cienia. W przypadku konieczności ręcznego mycia pojazdu w słońcu zaleca się mycie pojedynczych elementów oraz osuszenie ich miękką ściereczką z mikrofibry. Zabieg ten pozwoli na uniknięcie powstawania nieestetycznych zacieków. Należy również pamiętać o niestosowaniu do tego zimnej wody, która w ekstremalnych przypadkach może doprowadzić nawet do popękania lakieru! W pełnym słońcu nie zaleca się również aplikowania wszelkiego rodzaju wosków i past, które dosłownie ścinają się na gorącej karoserii i uniemożliwiają rozprowadzenie.
Mycie w mroźne dni
Auto brudzi się niezależnie od pory roku. Zimą dodatkowo narażone jest na działanie soli, znajdującej się na ulicach, która wpływa negatywnie na stan lakieru i potęguje nawet najmniejsze ogniska korozji. Próby mycia ręcznego przy ekstremalnie niskich temperaturach kończą się najczęściej zamarzniętą wodą zaraz po jej aplikacji oraz przymarzniętymi uszczelkami elementów karoserii, które przy próbie otwarcia drzwi, czy bagażnika zostają rozerwane. Przy niskich temperaturach należy pamiętać o konieczności osuszenia wspomnianych uszczelek oraz piór wycieraczek, aby po wystawieniu na dalszy mróz i próbie użycia nie zostały uszkodzone.
Kiedy temperatury spadają poniżej zera, warto wybierać myjnie automatyczne, które znajdują się w ogrzewanych halach. Samochód po umyciu w takiej myjni jest nie tylko dokładnie umyty, ale także wysuszony i zakonserwowany. Dodatkowo myjnie automatyczne często mają programy wzbogacone o mycie podwozia, które zimową porą wystawione jest na szczególnie niekorzystne warunki.
Nieodpowiedni lub zabrudzony sprzęt
Częstym powodem zarysowań powstałych na lakierze jest korzystanie z brudnych, a także twardych gąbek, zmywaków kuchennych, czy szczotek. Chociaż problem ten dotyczy głównie myjących samochód w warunkach przydomowych, zdarza się, że także na ogólnodostępnych myjniach używany osprzęt jest zanieczyszczony drobinkami piasku. Bez względu na miejsce mycia pojazdu warto dopilnować, aby przedmioty mające kontakt z karoserią podczas mycia były czyste. Przykładowo, często dostępne na myjniach samoobsługowych lance z wysuwanymi szczotkami można łatwo wypłukać przy pomocy drugiej lancy z wodą pod ciśnieniem. Warto więc decydując się na skorzystanie z myjni, sprawdzić stan szczotek, nawet poprzez dotknięcie ich i w razie konieczności dokładnie przemyć bieżącą wodą.
Nieodpowiednia chemia
Myjnie z reguły korzystają z profesjonalnej chemii, która dedykowana jest do pielęgnacji pojazdów. Jednak właściciele posesji umożliwiających mycie samochodu często eksperymentują ze środkami o różnym przeznaczeniu. Płyn do mycia naczyń, czy szampon do włosów nie nadają się do mycia auta i mogą realnie wpłynąć na pogorszenie standu jego powłoki lakierniczej. Aby wykonywane zabiegi pielęgnacyjne nie odebrały blasku naszym czterem kółkom, do ich przeprowadzania należy wykorzystywać zawsze dedykowane do tego specyfiki, które nie tylko bezszkodowo pozbędą się zabrudzeń, ale dodatkowo odpowiednio zakonserwują lakier.
Pomijanie podwozia
Wielu kierowców popełnia istotny błąd w trosce o czystość swojego samochodu, myjąc jedynie nadwozie auta. Zabrudzeniu ulega jednak także podwozie pojazdu. To właśnie tam, w newralgicznych punktach zbiera się najwięcej piasku i soli, która prowadzi do wzmożonej korozji i w dłuższej perspektywie czasu – do większych uszkodzeń. Własnoręczne mycie podwozia wymaga jednak sporo wysiłku, a ponadto powinno odbywać się w miejscu wyposażonym w odpływ kanalizacyjny. Dlatego, aby umyć podwozie warto wybrać się na myjnię automatyczną, gdzie dostępne są programy umożliwiające skuteczne i bez wysiłkowe mycie podwozia. Warto praktykować tę czynność regularnie przynajmniej w okresie zimowym, kiedy pojazd narażony jest na najbardziej szkodliwą kombinację brudu, wilgoci i soli.
Brak zabezpieczenia lakieru
Aby dostatecznie zadbać o lakier samo mycie nie wystarczy. Wielu kierowców pomija dostępną na myjniach opcje woskowania, czy też nie aplikuje tego typu substancji samodzielnie. Dlaczego to błąd? Taka konserwacja umożliwia dłuższe utrzymanie lakieru w dobrej kondycji. Aplikacja dobrej jakości wosków i past chroni lakier przed szkodliwym promieniowaniem UV, zmniejsza podatność na zabrudzenia oraz ułatwia ich późniejsze usuniecie. Myjnie automatyczne oferują często aplikację wosku na gorąco, co jest bardzo szybką i skuteczną metodą na zabezpieczenie powłoki lakierniczej pojazdu.
Z tymi informacjami, właściwie zadbasz o swój samochód!
Mycie auta jest bardzo ważne i nie należy odkładać tej czynności „na później”. Odpowiednia pielęgnacja samochodu pozwala cieszyć się dobrą kondycją lakieru oraz podwozia na dłużej. Dzięki naszym radom będziesz masz możliwość uniknięcia często powtarzanych błędów.
Zobacz również powiązane wpisy
- Czy można myć auto na swojej posesji? Zobacz, czy to legalne
- Czy kabriolet można myć na myjni?
- Jak myć samochód na myjni samoobsługowej?
- Jak przygotować samochód do mycia na myjni automatycznej?
- Czym myć samochód – te środki się do tego nie nadadzą. Obalamy mity
- Szybkie i skuteczne usuwanie owadów z karoserii
- Powłoka polimerowa, czy ceramiczna – co dają oba rozwiązania i jakie są różnice?
Pozostałe aktualności
Prawo jazdy od 17 roku życia
Launch control – czym jest i na czym polega?
Prośba o kontakt
Masz pytania dotyczące naszych produktów lub usług?
A może sugestie, którymi chciałbyś się podzielić?
Jesteśmy do dyspozycji i czekamy na wiadomość!