Mogłoby się wydawać, iż każdy posiadacz auta wie, jak je umyć na bezdotykowej myjni, niemniej jednak nierzadko robione jest to w nieodpowiedni sposób. Niedokładność, pośpiech, jak i brak wykorzystania programów w odpowiedniej kolejności to najważniejsze przyczyny nieefektywnego czyszczenia pojazdu. Zatem, jak dobrze umyć samochód na myjni samoobsługowej? Na to pytanie, postaramy się udzielić odpowiedzi poniżej.
Jak dobrze umyć auto na myjni bezdotykowej?
W obsłudze myjni bezdotykowej najbardziej kłopotliwą kwestią okazuje się wybór odpowiedniego programu. Chociaż mogą się one nieznacznie różnić, zależnie od wybranej myjni, w większości przypadków oparte są na podstawowym schemacie:
Aktywna piana – to wydajne narzędzie do radzenia sobie z nawet największymi zabrudzeniami. Nakładanie piany najlepiej będzie rozpocząć od dołu, przy pomocy długich ruchów. Po nałożeniu piany warto odczekać dłuższą chwilę, aby miała ona szansę wykonać swoją pracę. Wbrew obiegowej opinii to nie najgęstsza i pokrywająca cały samochód piana działa najlepiej. Okazuje się, że ta spisuje się efektywniej, kiedy jest nieco rozwodniona i pozwoli się jej przez minutę lub dwie na aktywacje swoich właściwości.
Mycie zasadnicze — jest to mycie pojazdu pod wysokim ciśnieniem, sięgającym nawet 100 barów ciśnieniem. Na tym etapie lancę trzeba trzymać we właściwej odległości i pod dobrym kątem. Zależenie od zaoferowanego na wybranej myjni ciśnienia, zalecane jest zachowanie odległości w przedziale 30-50 cm i nieaplikowanie strumienia wody prostopadle do karoserii. Jeśli na pojeździe zaaplikowana jest folia, warto zachować odległość z górnej, zalecanej granicy. tj. 50 cm.
Mycie za pomocą szczotki (domywanie) – jeśli zauważymy, iż auto jest miejscami nadal brudne, musimy uruchomić program mycia za pomocą szczotki. Oczywiście, jeśli taki dostępny jest w wybranym przez nas punkcie. Warto wcześniej dokładnie sprawdzić czystość oddanej do użytku szczotki, gdyż niektórzy kierowcy myją z jej pomocą felgi. Jest to surowo zabronione, ponieważ pozostałe drobinki piachu mogą porysować lakier samochodu. W przypadku jej wątpliwej czystości można wypłukać ją inną lancą.
Spłukiwanie – to bardzo istotna czynność, gdyż pozostałości chemii do mycia mogą zalegać pod wycieraczkami, tablicami rejestracyjnymi, przy lusterkach, w narożnikach szyb, na łączeniach elementów karoserii, czy też na rynienkach odpowiedzialnych za odprowadzenie wody z dachu. Ważne, aby ta czynność została dokładnie wykonana – należy ją zakończyć dopiero wówczas, kiedy z samochodu będzie spływać woda pozbawiona piany.
Nałożenie wosku – w większości myjni oferowany jest tego rodzaju program. Powłoka z wosku nadaje połysk karoserii i dodatkowo ją zabezpiecza.
Osuszanie oraz nabłyszczanie – opłukiwanie wodą demineralizowaną to ostatnia i kluczowa kwestia. Dzięki niej możemy się pozbyć pozostałości twardej wody, nabłyszczyć pojazd oraz wyeliminować pojawiające się od twardej wody zacieki na powierzchni lakieru.
Kierowcy najczęściej zastanawiają się, czy należy korzystać z każdego programu i w jakiej kolejności. Otóż programy na myjniach samoobsługowych najczęściej ułożone są w kolejności, w jakiej powinny następować poszczególne etapy mycia. Chcąc uzyskać satysfakcjonujący efekt, warto mieć to na uwadze, a w przypadku wątpliwości należy zapoznać się z instrukcją, którą najczęściej można znaleźć na panelu sterowania myjni lub w jego pobliżu.
W jakich przypadkach nie warto korzystać ze wszystkich programów na myjni samoobsługowej lub zmienić ich kolejność?
W niektórych przypadkach warto odbiec nieco od instrukcji z myjni i w przypadku kiedy samochód jest szczególnie mocno zabrudzony, to przed nałożeniem aktywnej piany pomocne okazuje się uprzednie, solidne spłukanie karoserii. Pozwoli to na usunięcie stałych zabrudzeń i zmiękczy nieco pozostałe zanieczyszczenia na samochodzie. Również dzięki temu, później aplikowana aktywna piana będzie w stanie w pełni spenetrować zabrudzenia, co nie byłoby możliwe w przypadku auta oblepionego grubą warstwą błota.
Kolejnym tego typu przypadkiem jest nienakładanie wosku, kiedy samochód był wcześniej zabezpieczony twardym woskiem lub innymi powłokami konserwującymi z długim okresem utrzymywania się na karoserii, w takich przypadkach, z czystym sumieniem można pominąć ten krok. Oczywiście niepominięcie tego etapu nie zaszkodzi, ale z dużym prawdopodobieństwem nie wniesie żadnych korzyści.
We wszystkich innych sytuacjach można z powodzeniem korzystać z pełnej gamy programów zgodnie z ich kolejnością na panelu sterowania myjni.
Najczęstsze błędy podczas mycia samochodu na myjni bezdotykowej
Poniżej przedstawiamy najczęściej popełniane błędy podczas mycia samochodu na myjniach samoobsługowych, warto ich unikać, aby zabieg pielęgnacyjny naszych czterech kółek nie przyniósł odwrotnego do zamierzonego skutku. Jakie to błędy?
- mycie szczotką dołączoną do lancy progów oraz felg – nie można tego robić, bowiem my sami albo kolejna osoba zarysuje lakier przy użyciu takiej szczotki,
- zbyt bliskie aplikowanie wody pod ciśnieniem – może to niestety prowadzić do uszkodzeń lakieru, bezpiecznie jest zachować minimum 30 – 50 centymetrów odległości. Przypominamy, że na myjniach samoobsługowych możemy spotkać się z ciśnieniem nawet do 100 barów, taka siła może bez problemu przeciąć skórę człowieka, podda się jej więc również uszkodzona powłoka lakiernicza;
- mycie gorącego auta – może to prowadzić do uszkodzenia lakieru lub powstania smug. Warto zaczekać w cieniu, zanim rozpoczniemy mycie albo wykonać mycie w znacznie mniej nasłonecznionej części dnia;
- nałożenie piany od góry do dołu – może się to skończyć trudnymi do usunięcia zaciekami. Aby tego uniknąć aktywną pianę należy aplikować od dołu do góry;
- spłukiwanie od dołu w górę – wówczas także mogą powstać zacieki, samochód należy spłukiwać od góry do dołu;
- aplikowanie wody na rozgrzane tarcze hamulcowe – tutaj należy być szczególnie ostrożnym, ponieważ bezpośrednia aplikacja zimnej wody na rozgrzane tarcze może doprowadzić do ich odkształcenia lub nawet pęknięcia. Po intensywnej trasie warto odczekać kilka minut, zanim przystąpimy do mycia.
O czym jeszcze warto pamiętać, korzystając z myjni samoobsługowej?
Jeśli wiemy już, jak najlepiej umyć samochód na myjni bezdotykowej, warto poznać jeszcze kilka wskazówek, które dodatkowo poprawią uzyskane efekty i wpłyną pozytywnie na pozostałych użytkowników myjni.
- Przed zajęciem stanowiska mycia warto zadbać o zaopatrzenie się we właściwą ilość monet lub przygotowanie karty płatniczej;
- Do osuszania samochodu po jego umyciu, warto wziąć ze sobą ściereczkę wykonaną z chłonnego oraz miękkiego materiału – uchroni to lakier przed zbyt szybkim złapaniem kurzu oraz smugami;
- Nie warto zajmować stanowiska do mycia, kiedy zechcemy osuszyć samochód, tym bardziej, jeśli za nami utworzyła się kolejka;
- Po wymyciu samochodu powinno się przetrzeć wszelkie wnęki oraz uszczelki bagażnika i drzwi, jak i zakonserwować je specjalistycznym, silikonowym preparatem, który pozwoli na zachowanie ich w odpowiednim stanie przez dłuższy czas (warto o tym pamiętać przede wszystkim, gdy mają pojawić się w najbliższym czasie mrozy, dzięki czemu uda się nam uniknąć przymarzania uszczelek do siebie oraz ich ewentualnego uszkodzenia);
- Wszędzie tam, gdzie do ciśnieniowej lancy zostanie dołączona szczotka, warto poddać sprawdzeniu, czy nie zgromadził się na niej piach, który mógłby rysować lakier – nigdy nie należy myć tego typu szczotką felg. Jeżeli szczotka będzie brudna warto ją wypłukać drugą lancą albo po prostu zrezygnować z jej użytkowania;
- Celem dokładniejszego wyczyszczenia felg, warto mieć ze sobą dodatkową szczotkę i dedykowany detergent, bowiem zabrudzenia drobinkami asfaltu, czy osad z klocków hamulcowych często wymaga od nas nieco więcej troski.
Pozostałe aktualności
Prawo jazdy od 17 roku życia
Launch control – czym jest i na czym polega?
Prośba o kontakt
Masz pytania dotyczące naszych produktów lub usług?
A może sugestie, którymi chciałbyś się podzielić?
Jesteśmy do dyspozycji i czekamy na wiadomość!