O tym, jak irytujące w aucie są zaparowane szyby, wie każdy, kto podróżuje w okresie jesienno-zimowym. Jeśli para ograniczy widoczność, pojawiając się w trakcie jazdy, może stanowić zagrożenie zarówno dla kierowcy, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Jakie jest źródło tego zjawiska i jak mu zapobiegać? O tym właśnie traktuje poniższy artykuł.

Jakie są przyczyny parowania szyb samochodowych?

Parowanie szyb w samochodzie jest efektem skraplania się pary wodnej nagromadzonej w stosunkowo niewielkiej przestrzeni kabiny. Jest to wypadkowa kilku, często występujących jednocześnie czynników. Warto je znać, by skutecznie ograniczyć ich wpływ na nasz pojazd. Oto lista głównych przyczyn powstawania pary wewnątrz auta:

  • przenikanie wilgoci do kabiny samochodu przez nieszczelności,
  • wilgotne przedmioty znajdujące się wewnątrz,
  • oddech kierującego i pasażerów,
  • wilgoć dostająca się do wnętrza na butach i ubraniu,
  • pojemniki wypełnione cieczą, w tym przede wszystkim kubki z napojami,
  • niedrożny filtr kabinowy,
  • niesprawny system wentylacji.

Do pojawiania się pary na szybach samochodowych dochodzi, gdy (z powodów wymienionych powyżej) temperatura szyby jest niższa niż tzw. temperatura punktu rosy. Obecność wilgoci w pojeździe znacznie wzmaga ten proces. Z tego powodu podgrzewanie i wentylacja szyb jest jednym z głównych sposobów radzenia sobie z tym problemem.

Parowanie szyb w samochodzie z klimatyzacją

Jeśli używamy klimatyzacji regularnie, to w dużej mierze problem parowania szyb nas nie dotyczy. Jest ona świetnym narzędziem w radzeniu sobie z wilgocią w aucie i warto używać jej także zimą. Trzeba bowiem wiedzieć, że działanie klimatyzacji opiera się nie tylko na utrzymywaniu optymalnej temperatury, ale i wilgotności powietrza. Dodatkowym atutem korzystania z klimatyzacji przez cały rok paradoksalnie jest przedłużenie jej żywotności i uniemożliwienie pozostawania wilgoci oraz tym samym rozwoju grzybów w jej wnętrzu.

Wyjątkiem są sytuacje, gdy układ ten nie działa prawidłowo – w takim wypadku polecana jest wizyta w serwisie. Najczęstszym powodem, braku skuteczności klimatyzacji na parujące szyby jest awaria osuszacza lub niedobór czynnika chłodzącego w jej układzie.

W walce z parującymi szybami nie mniejsze znaczenie od sprawnego osuszania powietrza ma także filtr kabinowy.

Filtr kabinowy a parowanie szyb

Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, to kolejne potencjalne słabe ogniwo, które może powodować parowanie szyb i utrudniać ich odparowanie. Jego główna rola, czyli zatrzymywanie wszelkich pyłów i innych zanieczyszczeń przed dostawaniem się do wnętrza kabiny sprawia, że wraz z jego zużyciem spada wydajność przepływu powietrza, czego również wynikiem są parujące szyby.

Z drugiej strony sam filtr również zbiera wilgoć, która zaczyna przenikać do wnętrza auta. Dlatego wskazana jest jego regularna wymiana – najlepiej co sezon lub przy minimalnej eksploatacji co dwa lata.

Cyrkulacja powietrza – obieg zamknięty

Nawet największa skrupulatność w ograniczaniu źródeł wilgoci w kabinie auta nie zda się na wiele, jeśli nie zapewnimy odpowiedniej cyrkulacji powietrza. Innymi słowy, wilgoć kumulująca się ze źródeł, których nie sposób zredukować, takich jak oddech, będzie stale uwięziona wewnątrz pojazdu wraz z wykorzystaniem obiegu wewnętrznego.

Dlatego właśnie ustawienie nawiewu na obieg zewnętrzny zdecydowanie pomoże zmniejszyć parowanie szyb.

Pomocne będzie również regularne wietrzenie auta, które pozwoli wyrównać temperatury między otoczeniem a kabiną i uchroni nas od skraplania się wilgoci wytworzonej w wyniku stopniowego schładzania wnętrza bez odpowiedniej wentylacji. W skrajnie niskich temperaturach pozostawienie rozgrzanego wnętrza pojazdu na noc bez uprzedniego przewietrzenia spowoduje zamarznięcie i oszronienie szyby od wewnątrz. W takim przypadku właściciela pojazdu nieposiadającego podgrzewanej szyby czołowej czeka skrobanie również od środka!

Uszkodzona nagrzewnica a tłuste i zaparowane szyby

Jeśli poza zaparowanymi szybami obserwujemy na nich tłuste plamy, to prawdopodobnie przyczyną jest uszkodzona, nieszczelna nagrzewnica. Chociaż problem ten nie występuje zbyt często, to jego pojawienie się może niestety wiązać się ze sporym wydatkiem serwisowym.

By dość szybko zidentyfikować tę przyczynę parowania szyb, dobrze jest obserwować poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym. Jego ubywanie objawia się także wspomnianymi tłustymi plamami pochodzącymi z nawiewu, a nawet niewielkimi plamami w pobliżu nóg pasażera. W przypadku takiego obrotu spraw najlepiej nie odwlekać wizyty u mechanika, gdyż dalsze używanie auta w takim stanie będzie pogłębiać problem. Nie jest to również korzystne dla zdrowia osób przebywających w samochodzie.

Parowanie szyb w czasie opadów deszczu lub śniegu

Okres jesienno-zimowy to główny czas w roku, kiedy zmagamy się z zaparowanymi szybami w samochodzie. Deszcz i śnieg wzmagają ten efekt na kilka sposobów:

  • Mokra lub ośnieżona odzież – przede wszystkim buty i kurtki, ale też na inne przedmioty, stopniowo nasycają kabinę wilgocią. Jedynym sposobem na ograniczenie wpływu śniegu na parowanie wewnątrz samochodu jest staranne wycieranie butów i na ile to możliwe – usunięcie go z okrycia wierzchniego przed wejściem do pojazdu.
  • Zamarzający deszcz/śnieg przyczynia się również do degradacji uszczelek w drzwiach i bagażniku powodują przenikanie wilgoci do wnętrza. Dlatego tak ważna jest ich kontrola i konserwacja, a w skrajnych przypadkach wymiana.

Gdy deszcz i śnieg zaczynają powodować parowanie szyb, a w pojeździe wszystko działa jak należy warto pamiętać o wspomnianym wcześniej regularnym użytkowaniu klimatyzacji, nawet mimo niskich temperatur.

Domowe sposoby na parujące szyby w aucie

Trudno mówić o możliwości całkowitego wyeliminowania problemu parujących szyb w samochodzie, istnieją jednak domowe sposoby na ograniczanie wilgoci w kabinie, co przekłada się na złagodzenie tego zjawiska. Warto stosować je równolegle z dobrymi praktykami opisywanymi powyżej. Ich zaletą jest niska cena, łatwość stosowania oraz spora skuteczność. Oto wybrane z domowych metod pozbywania się wilgoci w aucie:

  • pochłaniacz wilgoci – niedrogi i bardzo pomocny w ograniczaniu parowania. Jeszcze tańszą, lecz nieco mniej sprawdzającą się alternatywą są woreczki ryżu rozmieszczone wewnątrz kabiny.
  • koci żwirek – ten niecodzienny sposób dla właścicieli kotów zakłada umieszczenie żwirku w aucie np. na noc. Jest on zadziwiająco skuteczny i przy tym ekonomiczny.
  • środki typu „antypara” – tworzą one powłokę zapobiegającą osadzaniu się pary.

Najlepszym rozwiązaniem jest eksperymentowanie i łączenie metod, by znaleźć najskuteczniejszą kombinację do pozbycia się wilgoci w aucie.

Co zrobić, żeby szyby w samochodzie nie parowały?

Prewencyjne, domowe zabiegi z pewnością zmniejszą częstotliwość występowania omawianego problemu. Warto o nich pamiętać szczególnie w chłodniejszym okresie roku. Oto podsumowanie najważniejszych sposobów, które warto stosować, by szyby w aucie nie parowały:

  • Dokładnie umyte szyby – brud zwiększa przywieranie cząsteczek wody do szyb, dobrze również po ich wymyciu zastosować jeden ze wspomnianych domowych środków, które pozwolą osuszyć wnętrze.
  • Serwis klimatyzacji i regularna wymiana filtra kabinowego – sprawna klimatyzacja zredukuje parowanie, zaś zaniedbana – wręcz przeciwnie.
  • Kontrola uszczelek – kolejny kluczowy element, o którym nie można zapomnieć.
  • Obieg zewnętrzny i wietrzenie auta – w zależności od warunków zewnętrznych będzie to podstawowy sposób na zapewnienie odpowiedniej cyrkulacji powietrza.
  • Gumowe dywaniki – ich atutem zimą jest łatwiejsze, w porównaniu z materiałowymi, zbieranie wilgoci pochodzącej z obuwia.

Uzbrojeni w powyższą wiedzę jesteśmy w stanie skutecznie zniwelować powszechny problem parujących szyb w aucie.

 

Więcej z zimowego kompendium kierowcy

Prośba o kontakt

Masz pytania dotyczące naszych produktów lub usług?
A może sugestie, którymi chciałbyś się podzielić?
Jesteśmy do dyspozycji i czekamy na wiadomość!