Zima to najbardziej wymagająca pora roku dla kierowców. Trudne warunki drogowe, słabsza widoczność, oszronienie jezdni – to tylko niektóre czynniki, które mogą mieć realny wpływ na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Wystarczy niewielki opad atmosferyczny, aby długość hamowania pojazdu na asfalcie wzrosła o kilkadziesiąt procent. Warto więc nie tylko w okresie zimowym zachować koncentrację i starać się uniknąć popełniania najczęstszych błędów na szosie. Wbrew pozorom zdarzają się one również tym bardziej doświadczonym użytkownikom dróg. W artykule wskazujemy, jakie są najczęstsze pomyłki popełniane przez kierowców w okresie od grudnia do marca. Podpowiadamy, jak jeździć lepiej zimą i unikać błędów.
Jakich błędów unikać podczas prowadzenia samochodu zimą
Okres zimowy kojarzy się z utrudnionymi warunkami pogodowymi, ograniczoną widocznością, krótszymi dniami oraz bardzo niskimi temperaturami. Wyróżnione czynniki występują wspólnie, przyczyniając się m.in. do powstawania śliskiej nawierzchni, zamglenia terenu czy zamarzających opadów atmosferycznych. Wielu kierowców nie jest w stanie skutecznie dostosować się do tych warunków, co może prowadzić do powstawania niebezpiecznych sytuacji na drodze. Wyróżniliśmy poniżej osiem najpoważniejszych błędów popełnianych przez użytkowników dróg w okresie zimowym. Praca nad poszczególnymi aspektami, a także zwrócenie uwagi na ewentualne pomyłki i kwestie eksploatacyjne samochodów, może przynieść wymierną korzyść – w postaci zwiększenia poziomu bezpieczeństwa. Jak jeździć autem zimą i radzić sobie z błędami? Jak sterować na lodzie? Sprawdź, jakie sytuacje wzięliśmy na tapet.
Nieodpowiednie opony
Niewłaściwy stan ogumienia pojazdu może przyczyniać się do powstawania wielu ryzykownych sytuacji drogowych w trakcie zimy. Wulkanizatorzy zalecają regularną wymianę opon na nowe co kilka lat. Przyjmuje się, że okresem granicznym przydatności opony do eksploatacji jest czas 10 lat. To okres, co do którego większość producentów jest ze sobą zgodna. Opony, które posiadają zużyty bieżnik (mniej niż 1,6 mm), albo zostały wyprodukowane kilkanaście lat temu – nie nadają się do użytku i powinny zostać zutylizowane. Oprócz kondycji gum istotne jest również ich przeznaczenie. Zimą należy użytkować opony zimowe, ewentualnie całoroczne. Te drugie cechują się najczęściej niższą wytrzymałością. Jest to kwestia kompromisów, z jakimi ma do czynienia producent. Opona całoroczna musi odpowiednio sprawdzać się zarówno w ciepłe, jak i zimne okresy.
- Przed nadejściem zimy skontroluj stan opon.
- Sprawdź zużycie bieżnika i datę produkcji.
- Zimą częściej kontroluj stan ciśnienia w oponach.
Niedostosowanie prędkości do warunków
Samochód marki X nie dostosował prędkości do warunków drogowych, w wyniku czego spowodował kolizję z pojazdem marki Y – to szablon jednego z najczęściej wydawanych komunikatów policyjnych podczas zarządzania sytuacjami związanymi z kolizjami drogowymi. W przedstawionym komunikacie pojawia się najczęściej ta sama informacja, która wskazuje na to, iż jeden z winnych uczestników ruchu jechał po prostu za szybko. Szczególnie zimą nadmierna prędkość może być niezwykle niebezpieczna. Oblodzona nawierzchnia w skrajnych przypadkach może zwiększyć drogę hamowania nawet czterokrotnie. Na jakich obrotach jeździć zimą? Utrzymuj je na poziomie ok. 70% momentu obrotowego pojazdu.
- Dostosuj prędkość do warunków, nie tylko do ograniczeń na znakach.
- W trudnych warunkach unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania.
- Wolniej znaczy bezpieczniej – szczególnie podczas opadów deszczu i śniegu.
Zbyt gwałtowne manewry
Nagłe ruchy kierownicą zwiększają ryzyko utraty kontroli nad pojazdem w warunkach zimowych. Szarpnięcie kierownicą może wywołać poślizg samochodu, z którego trudno będzie wyjść bez szwanku. Oznacza to, iż śliska nawierzchnia wymaga ostrożniejszego prowadzenia samochodu – płynnego wykonywania manewrów i stopniowego hamowania. Jak jeździć po lodzie i śniegu? Należy rozmyślnie operować pedałem gazu, unikając zbyt szybkiego startu. Wyjście z ryzykownej sytuacji drogowej zimą może wiązać się z podjęciem trudnych decyzji. Szczególnie jeśli zjeżdżamy ze wzniesienia ze zbyt dużą prędkością, a droga znajdująca się przed nami jest oblodzona. Jeśli nie mamy doświadczenia, warto doskonalić umiejętności operowania kierownicą w warunkach kontrolowanych.
- Zimą stawiaj przede wszystkim na płynność jazdy i unikaj szybkich manewrów.
- Gwałtowny ruch kierownicy może wytrącić cię z prawidłowego kierunku jazdy.
- Staraj się zachować spokój i nie panikuj w stresowej sytuacji.
Niedostateczne przygotowanie pojazdu
Zima wymaga gruntownego przygotowania pojazdu do bezpiecznej jazdy. Wspomnieliśmy wcześniej, jak ważnym aspektem są opony pozostające w optymalnej kondycji. Oprócz nich ważną rolę odgrywają również sprawne wycieraczki oraz uzupełniony płyn zimowy do spryskiwaczy. Chłodne miesiące stanowią prawdziwą próbę dla licznych układów w samochodzie. Spadki temperatur nie są korzystne dla akumulatora, podobnie jak dla wielu metalowych elementów mechanicznych. Ujemne temperatury zwiększają gęstość oleju silnikowego, który potrzebuje nieco więcej czasu, aby rozprowadzić się po układzie. Nie należy zapominać również o karoserii. Niewyczyszczone nadwozie oraz podwozie samochodu przed zimą może generować większe ryzyko powstawania ognisk korozji. Warto zadbać o prawidłową konserwację dwuśladu, w tym także jego wnętrza.
- Wykonaj przegląd elementów mechanicznych przed zimą.
- Pilnuj odpowiedniego poziomu płynów eksploatacyjnych.
- Zainwestuj w odmrażacz do szyb i zamków, a także zadbaj o czystość pojazdu.
Zbyt mała odległość od innych pojazdów
Kolejny aspekt techniczny, który jest powiązany z długością drogi hamowania. Zatem, jak jeździć na śliskiej drodze? Zbyt bliska odległość pomiędzy pojazdami niweluje nam jedną z podstawowych przewag – możliwość szybkiej i skutecznej reakcji na ewentualne zagrożenie. Jeśli utrzymujemy minimalny dystans od pojazdu poprzedzającego, redukujemy sobie tę szansę i tym samym podwyższamy ryzyko doprowadzenia do kolizji. Niestety, wielu kierowców zapomina o tym i utrzymuje zbyt mały odstęp zarówno na autostradzie, jak i w obszarach zabudowanych. Warto pamiętać, iż obowiązkiem kierującego jest jazda w bezpiecznej odległości od innych uczestników ruchu oraz unikanie sytuacji niebezpiecznych, nawet jeśli nie byłyby one wywołane naszą winą.
- Droga hamowania zimą w pogorszonych warunkach jest zdecydowanie dłuższa.
- Niewielki odstęp pomiędzy pojazdami to niepotrzebne ryzyko.
- Zwiększ szansę na bezpieczną podróż, unikając „jazdy na zderzaku”.
Nieprawidłowe hamowanie
Jak jeździć na mrozie, aby skutecznie hamować? Nagłe hamowanie pojazdu zimą, mimo włączenia się systemu ABS, może wywołać uczucie ściągania pojazdu z prawidłowej trajektorii jazdy. Sytuacja staje się trudniejsza, jeśli prędkość samochodu jest wyższa, niż powinna być w określonych warunkach. Taka okoliczność jest w stanie stworzyć problematyczne zdarzenie, które będzie wymagało od nas podjęcia natychmiastowej decyzji – utrzymania ciągłego hamowania lub odpuszczenia pedału hamulca i próby wyprostowania osi jazdy. Do takiej niebezpiecznej sytuacji można jednak nie dopuścić, jeśli utrzymamy racjonalną prędkość pojazdu.
- Jak hamować na lodzie? Zimą hamuj delikatnie i stopniowo.
- Zredukuj prędkość poprzez redukcję biegów.
- Stosuj technikę pulsacyjną do wciskania pedału hamulca.
Nieumiejętność wyjścia z poślizgu
Regularne opady deszczu, które pozostają na asfaltowej powierzchni, zmniejszają sprawność hamowania dwukrotnie. Jadąc zbyt szybko, ograniczamy swoją szansę na wyminięcie przeszkody, bezpieczniejszą zmianę pasa ruchu czy utrzymanie kontroli nad pojazdem. Nieodpowiednia technika pokonywania zakrętów może doprowadzić do podsterowności lub nadsterowności auta. Jak jeździć, gdy jest ślisko i na jakim biegu jeździć po śniegu? Przede wszystkim wolniej i na niskim biegu. Unikajmy częstego wciskania hamulca, gdyż w ten sposób możemy zablokować koła podczas poślizgu.
- Mocne wciskanie hamulca podczas poślizgu na niewiele się zda.
- Używaj hamowania silnikiem i zredukuj bieg na niższy.
- Kontruj poślizg, skręcając w stronę zarzucenia tyłu samochodu.
Nieodpowiednie użycie świateł
Zimą używaj świateł mijania w standardowych warunkach. Zwykłe światła do jazdy dziennej mogą nie zdać swojego egzaminu, szczególnie gdy mamy do czynienia z dużym zachmurzeniem i tak zwaną „szarówką” na zewnątrz. W przypadku gęstej mgły lub intensywnych opadów śniegu używaj świateł przeciwmgielnych. Nie nadużywaj ich, gdy nie są potrzebne (mogą oślepiać innych uczestników ruchu).
- Światła do jazdy dziennej używaj w warunkach dobrej widoczności.
- W pozostałych okolicznościach włącz światła mijania.
- Nie rezygnuj z używania kierunkowskazów nawet przy podstawowych manewrach.
Jak zwiększyć bezpieczeństwo jazdy zimą
Bezpieczeństwo na drodze w warunkach zimowych zależy od bardzo wielu czynników. Część z nich jest poza naszą kontrolą (pogoda, natężenie ruchu, temperatura), ale inne mogą być przez nas zarządzane. Zima nie musi być sezonem pełnym stresu dla kierowców, o ile podejdziemy do niej z odpowiednią wiedzą i przygotowaniem. Do samochodu wsiadaj wypoczęty i w dobrej kondycji. Sprawdzaj najnowsze prognozy pogody oraz czerp wiedzę, która ułatwia radzenie sobie z sytuacjami niebezpiecznymi. Ponadto zadbaj o odpowiedni stan samochodu – dobrej jakości opony, sprawność mechaniczną czy skuteczność pracy wycieraczek. Nie zapominaj o regularnym czyszczeniu pojazdu zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz kabiny. Czyste reflektory, tablice rejestracyjne i szyby to absolutna podstawa!
Pozostałe aktualności
Prośba o kontakt
Masz pytania dotyczące naszych produktów lub usług?
A może sugestie, którymi chciałbyś się podzielić?
Jesteśmy do dyspozycji i czekamy na wiadomość!