Okres zimowy to czas pełen wyzwań dla każdego właściciela samochodu. Pogorszone warunki atmosferyczne sprawiają, że na ulice zaczynają wyjeżdżać pługi i odśnieżarki. Wilgoć, w połączeniu z piachem i solą, wpływa negatywnie na kondycję elementów blacharskich pojazdu. Prowadzi to do zwiększonego ryzyka powstawania korozji podłogowej, która z czasem wymagać będzie kosztownych napraw. Jak zatem zadbać o podwozie samochodu podczas zimy? O tym w poniższym artykule.
Regularne mycie podwozia w okresie zimowym na myjni
Regularne czyszczenie podwozia samochodu w zimie jest jak najbardziej wskazane, szczególnie po dłuższej trasie lub przed nakładaniem środków antykorozyjnych. Na myjni w bezpieczny sposób można umyć nadkola oraz spłukać brud z dolnej części pojazdu. Do tego celu wykorzystuje się lancę wodną, która jest dostępna na stacjach samoobsługowych. Kształt wydłużonej rękojeści pomaga w dotarciu do najmniej dostępnych miejsc celem przeprowadzenia skutecznego mycia. W przypadku tego typu czyszczenia nie powinno wykorzystywać się szczotek pianowych, ponieważ w ich strukturę wnika piach. Ten zaś może rysować karoserię klienta, który użyje narzędzia do dalszego mycia pojazdu.
Dużo wygodniejszą alternatywą od manualnego mycia auta jest wizyta na myjni automatycznej (zobacz wpis: Mycie podwozia na myjni). Niewątpliwą korzyścią takiego rozwiązania jest fakt, że cały proces przebiega bez konieczności ingerencji ze strony korzystającego. Dysze myjące włączają się zgodnie z wykupionym wariantem programowym, a strumień wody wraz z detergentami pod wysokim ciśnieniem docierają do wszelkich zakamarków.
Przygotowanie do prac konserwacyjnych – zabezpieczenie elementów podwozia
Po usunięciu zanieczyszczeń warto ocenić stan podwozia, oglądając znajdujące się tam elementy metalowe. Zalecane jest odchylenie plastikowych osłon, za którymi często kryją się pierwsze oznaki korozji. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy dany element wymaga ingerencji blacharskiej, warto skorzystać z pomocy fachowca. W przypadku zauważenia objawów rdzy przystępujemy do likwidacji ognisk. Można zrobić to za pomocą szczotki drucianej oraz narzędzi, które ułatwią zdrapywanie brązowego nalotu. Kolejny etap związany jest z aplikowaniem preparatów antykorozyjnych. Pamiętaj, aby zabezpieczyć elementy samochodu takie jak hamulce, tłumiki i przewody przed kontaktem z preparatem konserwującym.
Samodzielne nakładanie warstw antykorozyjnych
Preparaty konserwujące najłatwiej nakładać ręcznie, wykorzystując do tego celu duży pędzel o delikatnym włosiu. Wśród popularnych środków antykorozyjnych wyróżnia się te, które posiadają w swoim składzie mieszanki wosków lub bitumów. Bez problemu można również wykorzystać chemię na bazie kauczuków i innych składników wykazujących działanie hydrofobowe. Aplikowanie warstw antykorozyjnych powinno być realizowane metodą małych kroków:
- nanosząc cienką warstwę produktu na komponenty podwozia,
- omijając elementy wcześniej zabezpieczone przed działaniem preparatu,
- działając zgodnie z instrukcją załączoną przez producenta.
Zabezpieczenie podwozia na zimę przed kamieniami i solą
Chlorek sodu, obecny w preparatach stosowanych przez drogowców, może wchodzić w reakcje z metalowymi częściami pojazdu. Korodowanie podwozia jest zjawiskiem powszechnym, przed którym można bronić się poprzez systematyczne mycie oraz aplikowanie preparatów zabezpieczających. Jak jednak uchronić swój pojazd przed uderzeniami grubych ziaren będących składnikiem piachu sypanego na drogi? Z pomocą przychodzą produkty na bazie kauczuku, dzięki którym tworzy się powłoka amortyzująca, która zabezpiecza podwozie przed uderzeniami mechanicznymi. Aerozolowe preparaty kauczukowe bardzo często są wyposażone w rurkę, która ułatwia proces dozowania. Tak naniesiony środek może ograniczyć skutki obijania się kamieni o dolną część pojazdu. Z kolei warstwa odpychająca wodę chroni pojazd przed solą drogową.
Dlaczego warto zabezpieczyć podwozie samochodu na zimę?
Podstawową korzyścią będzie uzyskanie większej odporności na korozję, co bezpośrednio przekłada się na dłuższą jego żywotność. Samochód staje się mniej wrażliwy na skutki destrukcyjnego działania piasku oraz cząsteczek soli. Niweluje to konieczność dokonywania kosztownych napraw blacharskich związanych z pojawianiem się rdzy na metalowych częściach podwozia.
Ogniska korozji osłabiają konstrukcję elementów nośnych i rozprzestrzeniają się na pozostałe części pojazdu, np. profile i progi. Ignorowanie tego zjawiska może wpływać negatywnie na bezpieczeństwo jazdy, a także uniemożliwi przejście badania technicznego.
Czy można zabezpieczyć podwozie samochodu samodzielnie?
Zdecydowanie tak, choć takie działanie jest czasochłonne. Wymaga ono bowiem dodatkowego zainwestowania w środki myjące i odtłuszczające (mycie na myjni może być niewystarczające przed przystąpieniem do prac konserwacyjnych), narzędzia do czyszczenia, oraz oczywiście w preparaty zabezpieczające. Znacznie prościej zdecydować się na regularne wizyty na myjni. W ten sposób dbamy o podwozie, nie martwiąc się o koszty. Te, w przypadku wizyt w tego typu punktach, będą znacznie niższe, niż w przypadku korzystania z usług profesjonalnych detailerów.
Jakie są najpopularniejsze sposoby zabezpieczenia podwozia samochodu na zimę?
Najczęściej stosowaną praktyką jest wykorzystanie produktów chemicznych na bazie wosków. Używa się również preparatów bitumicznych, kauczukowych i innych, dzięki którym uzyskuje się elastyczną warstwę ochronną. Wśród popularnych sposobów zabezpieczania podwozia wymienić należy również metodę nakładania chemii za pośrednictwem pistoletów ciśnieniowych. Urządzenie jest w stanie zaaplikować środek w sposób bardzo precyzyjny, docierając także do najmniejszych szczelin.
Powłoka antykorozyjna do podwozia a impregnat do podwozia
Porównanie | Powłoka antykorozyjna | Impregnat do podwozia |
---|---|---|
Składniki | Mieszanina kauczuku, gum i tworzyw sztucznych. | Na bazie olejów, wosków i żywic. |
Cechy | Wykazuje silne działanie hydrofobowe. | Zapewnia lekką warstwę ochronną. |
Funkcje | Może posiadać aktywator penetrujący rdzę i zabezpieczający wżery. | Ograniczenie skutków działania wilgoci. |
Jak często należy zabezpieczać podwozie samochodu?
Częstotliwość profesjonalnego, wykonywanego w warsztacie lub samodzielnego zabezpieczania podwozia samochodu zależy m.in. od liczby pokonywanych przez niego kilometrów i ogólnych warunków pogodowych, w jakich ten jest eksploatowany. Warto zdecydować się na usługę pełnej ochrony antykorozyjnej przynajmniej raz na kilka lat. Samodzielne aplikowanie preparatów woskowych, wraz z dokładnym czyszczeniem podwozia, najlepiej realizować przynajmniej raz w roku przed okresem zimowym. Nie należy przy tym zapominać o regularnym zmywaniu z podwozia soli drogowej i zabrudzeń.
Ile kosztuje zabezpieczenie podwozia samochodu?
Wizyta w centrum detailingowym wiąże się z większymi wydatkami, co jest związane z czasochłonnością całego procesu. Fachowe naniesienie warstw antykorozyjnych, np. za pomocą nowoczesnych środków wykorzystujących ochronę katodową lub inhibitujących stany korozyjne, to koszty liczone w setkach złotych. Warto pamiętać, że usługa konserwacji podwozia może trwać nawet kilka dni – w zależności od sposobu pracy danego warsztatu.
- Usuwanie błota, czyszczenie podwozia wraz z demontażem elementów plastikowych – od 200 do 400 złotych.
- Pozbywanie się rdzy, odtłuszczanie powłoki, suszenie samochodu, zabezpieczenie komponentów układu hamulcowego i zawieszenia – od 400 do 700 złotych.
- Aplikowanie środków penetrujących, podkładów antykorozyjnych i powlekanie powierzchni za pomocą inhibitorów rdzy – od 300 do 600 złotych.
- Ochrona podwozia poprzez nałożenie tłumiącej warstwy bitumu – od 300 do 600 złotych.
Na całościowe zabezpieczenie antykorozyjne, w przypadku posiadania małego auta osobowego, najczęściej wydaje się ok. 1100-1300 złotych. Koszty rosną w przypadku samochodów o większych gabarytach. Pełna ochrona podwozia busa może kosztować nawet 2000 złotych.
Regularne mycie podwozia zimą na myjni automatycznej
Cykliczne usuwanie zanieczyszczeń z podwozia przyczynia się do spowolnienia procesów korozyjnych. Dzięki automatycznym dyszom strumień wody precyzyjnie dociera w każdy zakamarek spodniej części samochodu. Wizyta na myjni automatycznej redukuje ryzyko uszkodzenia pojazdu w wyniku nieumiejętnego posługiwania się lancą. Jest to także rozwiązanie wysoce ekonomiczne – jednorazowe mycie jest kilkanaście razy tańsze, niż pojedyncza wizyta w serwisie detailingowym. Automatyczne mycie samochodu nie wymaga żadnego wysiłku ze strony korzystającego – ubrania pozostają czyste, a efekty porządkowania są w pełni zadowalające. Dzięki wizytom na myjni automatycznej możesz ograniczyć rozwijanie się korozji oraz częściowo przygotować samochód do ręcznego aplikowania środków konserwujących. Mycie podwozia może być także działaniem doraźnym, np. po przejechaniu błotnistej trasy.
Powiązane wpisy:
- Mycie auta zimą — na co zwrócić uwagę, żeby nie zaszkodzić
- Mycie podwozia na myjni
- Myjnia samochodowa – samoobsługowa czy automatyczna? Plusy i minusy
- Bezpieczeństwo myjni automatycznych oraz ich skuteczność – fakty i mity
- Jak myć samochód na myjni samoobsługowej
- Jak przygotować samochód do mycia na myjni automatycznej?
Pozostałe aktualności
Czyszczenie felg aluminiowych oraz ich pielęgnacja
Rodzaje hybryd – poznaj różne typy silników hybrydowych
Jak odnowić czarne plastik w aucie?
Prośba o kontakt
Masz pytania dotyczące naszych produktów lub usług?
A może sugestie, którymi chciałbyś się podzielić?
Jesteśmy do dyspozycji i czekamy na wiadomość!