Dość nieprzewidywalny klimat w Polsce sprawia, że w miesiącach jesiennych i zimowych nagły mróz może niemal w każdej chwili unieruchomić auto. Chociaż użytkownicy silników Diesla są w tym wypadku narażeni szczególnie, każdy powinien wiedzieć, jak zapobiegać zamarzaniu paliwa w baku oraz jak usuwać problem, gdy już wystąpi. Przedstawiamy zatem najważniejsze porady na ten temat.

Temperatura zamarzania paliwa – diesel i benzyna

Zima nie jest zwykle zbyt łaskawa dla kierowców, a zamarzanie paliwa to jedno z bardziej uciążliwych zagrożeń jakie niesie za sobą ujemna temperatura. Prawda jest taka, że zarówno posiadacze silników diesla, jak i benzynowych są narażeni na to zjawisko, chociaż w różnym stopniu. By uniknąć nerwów i opóźnień, warto rozpocząć profilaktykę w kierunku zabezpieczenia pojazdu już na początku jesieni. W końcu już niewielki nocny przymrozek może poskutkować wyjątkowo niemiłą poranną niespodzianką.

  • Temperatura wytrącania parafiny z oleju napędowego wynosi -7 ⁰C, natomiast przy około -20⁰C układ paliwowy staje się niedrożny.
  • Temperatura zamarzania benzyny bezołowiowej to -45⁰C

Zamarzanie oleju napędowego w silnikach diesla

Choć de facto nie ma tu miejsca zamarzanie, lecz wytrącanie się parafiny z oleju napędowego, efekt jest podobny. Konstrukcja silnika bez iskry zapłonowej dodatkowo utrudnia odpalenie silnika w niskich temperaturach. Dlatego stosuje się różne rodzaje oleju na różne okresy w roku.

Do jakiej temperatury „letnia ropa” zachowuje swoje właściwościNiestety każda temperatura poniżej -5⁰C stanowi ryzyko.

  • od 1 października do 15 listopada stosuje się olej przejściowy, który zachowuje swe właściwości do -10⁰C,
  • od 16 listopada do 1 marca jest to wzbogacone paliwo wytrzymujące do -20⁰C.

Skutki zamarznięcia paliwa w silniku Diesla

Zamarzanie paliwa w silniku Diesla to nie tylko unieruchomienie pojazdu, taka awaria może nieść za sobą poważniejsze konsekwencje:

  • Wytrącająca się parafina zatka filtr paliwa, uniemożliwiając całkowicie odpalenie auta, aż do znacznego podniesienia temperatury otoczenia i podzespołów pojazdu. 
  • Nadmierne próby odpalenia silnika skończą się całkowitym zapchaniem układu paliwowego i kosztowną wizytą u mechanika, a przy okazji rozładowanym akumulatorem.

Wielu kierowców zastanawia się, czy sam filtr paliwa może zamarznąć? 

  • Nie, zwykle następuje zamarznięcie całego układu paliwowego.

Zamarzanie benzyny bezołowiowej – czy to możliwe?

Czy benzyna w baku może zamarznąć? Chociaż sama benzyna jest bardzo odporna na mróz (-45 ⁰C), to obecność w niej wody diametralnie zmienia sytuację. Zarówno skroplona, jak i w postaci pary wodnej może znaleźć się wewnątrz baku i skutecznie unieruchomić także pojazd na benzynę.

Skutki zamarznięcia benzyny

Zamarzanie benzyny niesie podobne konsekwencje, co przy oleju napędowym:

  • Auto nie ruszy, dopóki paliwo nie przyjmie znów formy płynnej.
  • Podobnie do diesla, tutaj także można doprowadzić do niezdrożności całego układu paliwowego, który wymusi na właścicielu wizytę w warsztacie.

Jak uchronić się przed zamarzaniem paliwa?

Zdecydowanie zalecana jest profilaktyka, która znacznie ograniczy problem zamarzania paliw. Można wyróżnić kilka najważniejszych kroków postępowania:

  • Przy tankowaniu warto dolać dodatki ochronne. Co dolać do paliwa, żeby nie zamarzło?W przypadku Diesla będzie to środek hamujący wytrącanie parafiny, a dla benzyny specjalny odmrażacz.
  • Jesienią i zimą warto stawiać na paliwa wysokiej jakości, która lepiej poradzi sobie z mrozem.
  • Jazda z pełnym bakiem ułatwia zapłon i zmniejsza rozwój korozji oraz zmniejsza prawdopodobieństwo rozwodnienia paliw zamarzającą znacznie szybciej wodą.

Jak uruchomić auto po zamarznięciu paliwa?

Jeśli już doszło do zamrożenia paliwa, niestety pole manewru jest stosunkowo wąskie:

  • W celu rozmrożenia paliwa w baku należy przywrócić mu prawidłową temperaturę. Jedyna bezpieczna metoda to odholowanie auta do ciepłego garażu lub innego pomieszczenia i uzbrojenie się w cierpliwość.
  • Niestety nie da się przyśpieszyć odmrażania, dolewając środki chemiczne do baku.
  • Możliwe, że konieczna będzie wymiana filtra paliwa, natomiast pod żadnym pozorem nie można go polewać wrzątkiem.

Jak widać, problemu zamarzającego paliwa, tak jak wielu innych eksploatacyjnych, można łatwo uniknąć, stosując zawczasu drobne zabiegi profilaktyczne. Oszczędzi to nie tylko sporych kosztów, ale także czasu i nerwów.

Prośba o kontakt

Masz pytania dotyczące naszych produktów lub usług?
A może sugestie, którymi chciałbyś się podzielić?
Jesteśmy do dyspozycji i czekamy na wiadomość!