Podwozie każdego samochodu jest niemal nieustannie narażone na niekorzystne czynniki zewnętrzne. Niestety wielu kierowców skupia się na wizualnych aspektach karoserii swojego pojazdu, zaniedbując podwozie. Jest to jednak ten element konstrukcyjny auta, który ma ogromny wpływ na ogólny stan techniczny i bezpieczeństwo podróży. Dowiedz się, dlaczego warto dbać o podwozie i jak to robić tak, by służyło nam latami.
W jakim celu przeprowadza się konserwację podwozia?
Sól drogowa, wilgoć i wszelkiego rodzaju chemikalia wywierają destrukcyjny wpływ na podwozie, które w trakcie podróży ma z nimi nieustanny kontakt. Najczęstszym i najbardziej szkodliwym efektem jest korozja, której wyjątkowo trudno się pozbyć. Nie warto przy tym zbytnio ufać fabrycznym zabezpieczeniom w nowych pojazdach – chociaż rzeczywiście dzięki nim problemy pojawią się później, to całkowite pozostawienie sprawy samej sobie po prostu się nie opłaca.
Priorytetowym celem konserwacji jest zatem ochrona i wydłużenie żywotności tego podstawowego strukturalnego elementu samochodu. Regularne przeglądy podwozia pozwolą natomiast nie tylko ocenić, czy ponowna konserwacja jest potrzebna, ale też na wczesnym etapie wykryć ogniska korozji i się ich pozbyć.
Na czym polega proces konserwacji podwozia samochodowego?
Konserwacja podwozia nie należy do skomplikowanych procesów i jest to kolejny powód, dla którego warto co jakiś czas rozważyć jej wykonanie. Jak zakonserwować podwozie? Oto kolejne etapy:
- Dokładne wymycie podwozia z wszelkich osadów i zabrudzeń. Przyda się przy tym stosowana z ostrożnością myjka ciśnieniowa i szczotka. Zamiast wody stosowane są także specjalne spraye do czyszczenia – zwykle nie wymagają zmywania. Warto zdjąć przy tym plastikowe elementy podwozia, a nawet zdemontować zbiornik paliwa i zabezpieczyć przestrzeń ponad nim. Po wszystkim trzeba się upewnić, że podwozie w całości wyschło.
- Po zidentyfikowaniu ognisk rdzy należy przystąpić do ich usunięcia. W tym celu używa się najczęściej szczotki drucianej zamocowanej na wiertarce lub szlifierki kątowej z tarczą do szlifowania. Następnie oczyszczone powierzchnie odtłuszczamy, stosując benzynę ekstrakcyjną. Dodatkowym zabezpieczeniem będą specjalistyczne preparaty zawierające cynk.
- Nakładanie środków ochronnych z pomocą pędzla lub natryskowo. Czym konserwować podwozie? Najczęściej stosuje się specjalne farby antykorozyjne. Unikajmy przy tym stosowania ich na układ wydechowy, hamulcowy oraz na elementy silnika.
- Po dokładnym rozłożeniu dwóch warstw takiego specyfiku na całej powierzchni podwozia konieczne jest pozostawienie pojazdu w ciepłym miejscu i zaczekanie na wyschnięcie środka ochronnego – zwykle do kilku godzin.
Jak widać, samodzielna konserwacja nie musi być pracochłonna, trzeba jednak zadbać o to, by wszystkie elementy podwozia były w równym stopniu zakonserwowane. Dzięki temu nie staną się słabym ogniwem podwozia, przy którym pojawi się korozja.
Jak często powinno się konserwować podwozie?
Skoro wiemy już sporo o konserwacji, to pojawia się inne ważne pytanie – co ile czasu konserwować podwozie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi – wiele zależy od tego, w jakim wieku i stanie jest pojazd, jakie trasy przebywa i z jaką częstotliwością oraz w jakie pory roku eksploatowany jest najczęściej. Wiele zależy też od jakości uprzednio użytego środka zabezpieczającego.
Czas między kolejnymi konserwacjami będzie zatem wynosił od 2 do nawet 6 lat. Nie zmienia to jednak faktu, że regularne mycie podwozia i przeglądy w poszukiwaniu ognisk korozji należy przeprowadzać zdecydowanie częściej – szczególnie po zimie.
Czy konserwacja podwozia w nowym samochodzie ma sens?
Choć mogłoby się wydawać, że nowoczesne samochody są lepiej zabezpieczone przed wpływem czynników zewnętrznych niż starsze modele, rzeczywistość wygląda inaczej. Producenci samochodów często ograniczają koszty produkcji, co oznacza, że fabryczne zabezpieczenia antykorozyjne mogą nie być wystarczająco skuteczne w długim okresie użytkowania. W wielu przypadkach zastosowane środki ochronne są minimalne i mogą nie wystarczyć do ochrony przed intensywnym działaniem soli drogowej, wilgoci i innych substancji chemicznych, które przyspieszają proces korozji.
Warto zauważyć, że nawet nowy samochód może szybko ulec uszkodzeniu, jeśli jest regularnie eksploatowany w trudnych warunkach drogowych. Dlatego dodatkowa konserwacja podwozia w nowym aucie może być mądrym posunięciem, które pozwoli na utrzymanie pojazdu w dobrym stanie technicznym przez wiele lat. Ochrona ta jest szczególnie ważna, jeśli planujesz długoterminowe użytkowanie pojazdu, ponieważ regularne konserwacje mogą znacząco wydłużyć jego żywotność i zmniejszyć ryzyko kosztownych napraw w przyszłości.
Dla nowych samochodów, które są intensywnie użytkowane w trudnych warunkach, takich jak zimowe drogi posypane solą, warto rozważyć zastosowanie dodatkowych środków ochronnych. Zabezpieczenie podwozia specjalistycznymi preparatami antykorozyjnymi jest inwestycją w przyszłość, która pozwala uniknąć szybkiego pogorszenia stanu technicznego pojazdu i zapewnia większe bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Dzięki temu, nawet nowe auto może cieszyć się lepszą ochroną i być mniej podatne na uszkodzenia, co w efekcie przekłada się na dłuższy okres eksploatacji bez konieczności kosztownych napraw.
Czy warto konserwować podwozie w samochodzie? Czy można zrobić to samodzielnie?
Czy konserwacja podwozia ma sens? Oczywiście, że tak! Korzyści są widoczne na pierwszy rzut oka, a koszt takiej operacji znacznie przewyższa potencjalne przyszłe wydatki związane z naprawami.
Należy także zastanowić się, czy warto konserwować podwozie samodzielnie, czy powierzyć to zadanie specjalistom. Za tym pierwszym rozwiązaniem przemawia fakt, że środki zabezpieczające nie są zwykle zbyt kosztowne, a cały proces (jak już przedstawiliśmy) niezbyt skomplikowany.
Jednak z drugiej strony niedokładna lub nieumiejętna konserwacja może pozostawiać luki, w których rdza będzie się szybko rozwijać bez naszej wiedzy. Trudno też ukryć, że konserwacja sporego pojazdu może być dość czasochłonna. Wreszcie pozostaje kwestia przygotowania pojazdu – nie obędzie się bez przygotowania kanału lub podnośnika, do których nie każdy ma dostęp.
Konserwacja podwozia przez specjalistów to oczywiście znacznie większy wydatek, można za to mieć pewność co do efektów, a także oszczędzić czas. Ile kosztuje konserwacja podwozia? W zależności od rodzaju pojazdu i zakresu prac, jaki będzie obejmować konserwacja podwozia, cena może wahać się od około 1000 zł do 2000 zł z możliwością pewnego przekroczenia tej kwoty.
Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na samodzielną konserwację, czy zlecimy ją ekspertom, należy zadbać, by regularnie pojawiała się wśród innych zabiegów pielęgnacyjnych pojazdu.
Pozostałe aktualności
Na co zwracać uwagę przy zakupie auta?
Prośba o kontakt
Masz pytania dotyczące naszych produktów lub usług?
A może sugestie, którymi chciałbyś się podzielić?
Jesteśmy do dyspozycji i czekamy na wiadomość!