Nawet drobne rysy i otarcia wyjątkowo niekorzystnie wpływają na prezencję auta. Nic więc dziwnego, że wciąż opracowywane są kolejne generacje preparatów, które mają zapobiegać takim uszkodzeniom. Jedną z nowości, na którą warto zwrócić uwagę, są elastyczne powłoki elastomerowe. Co to jest powłoka elastomerowa, jak zaaplikować ją w poprawny sposób, jakie są zalety tego rozwiązania i ile ono kosztuje – odpowiadamy poniżej.

Czym jest powłoka elastomerowa na samochód?

Powłoka elastomerowa aplikowana na powłokę lakierniczą to rozwiązanie zyskujące na coraz większej popularności – z punktu widzenia technologii chemicznej jest to jednocześnie jedna z bardziej zaawansowanych metod na ochronę lakieru samochodowego. Powłoka elastomerowa powstaje poprzez nałożenie na karoserię specjalnej płynnej substancji składającej się z polimerów.

Tym, co wyróżnia ten typ powłoki, jest jej elastyczność – pod względem struktury przypomina nieco gumę. Wynika z tego kilka przydatnych właściwości. Przede wszystkim elastomerowa warstwa bardzo dobrze pochłania energię uderzeń i to właśnie temu zawdzięczamy świetną ochronę przed zarysowaniami czy otarciami.

Inna ciekawa cecha elastomerów to zdolność do samoregeneracji – pod wpływem wysokiej temperatury włókna elastomeru ponownie się ze sobą wiążą, zasklepiając ubytek. Efektem jest długa żywotność powłoki, w dobrych warunkach sięgająca nawet 12 lat. Powłoka elastomerowa poza wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne oferuje także odporność na chemikalia, wyjątkowo gładką powierzchnię i pełną hydrofobowość.

Aplikacja powłoki elastomerowej

Nałożenie powłoki elastomerowej nie jest skomplikowanym procesem, wystarczy postępować zgodnie z poniższymi krokami:

  1. Dokładne wymycie i odtłuszczenie karoserii. Można także rozważyć przeprowadzenie dekontaminacji oraz glinkowania.
  2. Zabezpieczenie obszarów, na których nie chcemy nakładać powłoki folią maskującą.
  3. Nałożenie powłoki z pomocą aplikatora z mikrofibry. W zależności od preparatu może być konieczne zaaplikowanie kilku warstw. Należy zadbać o równomierne rozprowadzenie preparatu.
  4. Świeżo nałożoną powłokę należy pozostawić na od kilku godzin do kilku dni (zależnie od stosowanego środka) by się utwardziła.
  5. Ewentualne korekty i zdjęcie pasków maskujących (przed utwardzeniem) . Można już cieszyć się ochroną zapewnianą przez elastomery.

Jak dbać o powłokę elastomerową?

Jak myć auto z powłoką elastomerową? Nie jest to trudne, należy skorzystać z bezpiecznych myjni automatycznych nowej generacji lub myjni bezdotykowej tudzież myjki ciśnieniowej, warto też zaopatrzyć się w specjalny szampon przeznaczony do lakieru z warstwami ochronnymi. Wystarczy też sporadycznie przyjrzeć się karoserii i możliwie szybko reagować na uszkodzenia – zanieczyszczenia dostające się do ubytku w powłoce mogą uniemożliwić jej regenerację.

 

Powłoka elastomerowa – cena

Ile kosztuje powłoka elastomerowa? Trudno ukryć, że jest to dość kosztowny rodzaj zabezpieczenia, jednak biorąc pod uwagę zalety takiego rozwiązania, można zrozumieć wysoką kwotę. Sam preparat do nakładania powłoki elastomerowej to koszt rzędu 500 do ponad 1000 złotych, jednak należy doliczyć do tej kwoty koszt dokładnego mycia pojazdu.

Punkty car detailingowe często oferują jednak usługę nakładania powłoki z myciem w pakiecie. To dobre wyjście gdy nie jesteśmy pewni naszych umiejętności manualnych i zależy nam na czasie oraz idealnym efekcie. Koszt takiej usługi może wynieść od 2000 złotych.

Zalety powłoki elastomerowej

Powłoka elastomerowa to szereg korzyści dla pokrytego nią pojazdu:

  • duża odporność na uszkodzenia mechaniczne,
  • zabezpieczenie przed kwasami i innymi chemikaliami,
  • zdolność do autoregeneracji powłoki,
  • wysoka żywotność sięgająca kilku lat,
  • całkowicie gładki lakier,
  • warstwa hydrofobowa.

Powłoka elastomerowa a ceramiczna

Powłoka elastomerowa jest często porównywana ze swoim ceramicznym odpowiednikiem. Oba rozwiązania różnią się zauważalnie nie tylko zastosowaną technologią, ale też zaletami i wadami – przyjrzyjmy się kilku z nich.

Powłoka ceramiczna, podobnie jak elastomerowa, jest nakładana w formie płynnej. Nano-ceramiczne cząstki zawarte w preparacie wypełniają wszystkie mikroszczeliny w karoserii, tworząc jednocześnie warstwę hydrofobową. Także powłoka ceramiczna gwarantuje ochronę przed chemikaliami, jednak nie zabezpiecza ona przed uszkodzeniami mechanicznymi. Wariant ceramiczny jest także mniej wytrzymały i trzeba go serwisować znacznie częściej. Nie ma też właściwości autoregeneracyjnych. Jak widać, powłoka elastomerowa przewyższa niemal na każdym polu wersję ceramiczną, jednak trzeba zauważyć, że koszt tej drugiej jest zwykle nawet o połowę niższy. Oba rodzaje zabezpieczeń mogą być skuteczne i warto zastanowić się nad każdym z nich.

Powłoka elastomerowa – opinie

Powłoka elastomerowa jest zwykle doceniana przez kierowców za swoje liczne zalety, z drugiej strony niektórzy wskazują, że rzeczywiście nie jest rozwiązanie „na każdą kieszeń”. Zwykle dyskusja opiera się nie o to, czy powłoka elastomerowa jest skuteczna, tylko czy warto inwestować w nią, mając do wyboru tańszy wariant ceramiczny. Jak to najczęściej bywa, wszystko zależy od indywidualnych preferencji kierowców i ich podejścia do ochrony karoserii pojazdów.

 

Zobacz również

Prośba o kontakt

Masz pytania dotyczące naszych produktów lub usług?
A może sugestie, którymi chciałbyś się podzielić?
Jesteśmy do dyspozycji i czekamy na wiadomość!