Wymiana opon – czy to sezonowa, czy w związku ze zużyciem, powinna być przeprowadzana z zachowaniem odpowiednich standardów. W końcu to opony stanowią jedyny element pojazdu mający kontakt  z nawierzchnią. Zmiana ogumienia wiąże się wbrew pozorom z wieloma niuansami, dlatego warto powierzyć to zadanie specjalistom.

Zalety wymiany kół w warsztacie

Wymiana ogumienia jest jedną z podstawowych czynności eksploatacyjnych, która prędzej, czy później czeka każdego kierowcę. Niedostosowana do sezonu lub zużyta opona zmniejsza możliwość panowania nad pojazdem, wydłuża czas hamowania i może prowadzić tym samym do wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Wymiana opon nie jest jednak tak łatwa, jak mogłoby się wydawać i warto pomyśleć o przekazaniu tej kwestii specjalistom w warsztacie. Oto zalety takiego rozwiązania:

  • By koło (opona na feldze) było zamocowana prawidłowo, tj. ani zbyt luźno, ani za mocno, konieczne jest wykorzystanie specjalistycznych narzędzi takich jak stabilny podnośnik oraz klucz dynamometryczny. Zwykły klucz i podnośnik nadają się raczej do sytuacji awaryjnych – ryzyko zbyt mocnego dokręcenia śruby i zerwania gwintu jest wtedy wysokie.
  • Profesjonalne wyważenie możliwe jest w zasadzie wyłącznie w warsztacie. Pozwoli uniknąć uszkodzeń łożysk, na skutek powstających podczas jazdy drgań.
  • Jest to również dobra okazja do weryfikacji kondycji hamulców, podwozia i gumowych elementów zawieszenia.
  • Również sprawdzenie stanu i wieku opon pozwoli wcześnie wykryć oznaki zużycia i uniknąć późniejszych większych kosztów, a nawet wypadku!
  • Jest to oszczędność czasu i wysiłku, a dobry warsztat da gwarancję, że nasze auto posiada komplet ogumienia wymieniony w sposób zapewniający bezpieczną jazdę.

Jak poznać warsztat oferujący usługi dobrej jakości?

Chociaż istnieje sporo serwisów, w których można wymienić opony, nie powinniśmy przy jego wyborze zdawać się na przypadek czy bliskość miejsca zamieszkania. Dobrej jakości warsztat powinien spełniać następujące warunki:

  • Widoczna duża wiedza techniczna i zaangażowanie, które objawia się szerokim objaśnieniem wykonywanych czynności, a także uprzedzeniem, jakie dodatkowe zabiegi będą konieczne i z jakimi się to będzie wiązać kosztami.
  • Obecność specjalistycznego sprzętu, który jest w stanie obsłużyć różne rodzaje aut, felg, opon. Mamy wtedy pewność, że nasze auto zostanie odpowiednio obsłużone niezależnie od jego rodzaju, co jest istotne zwłaszcza w przypadku nowych modeli wyposażonych w elektroniczne czujniki ciśnienia wewnątrz ogumienia.
  • Czystość i schludność miejsca – to wizytówka, która może również świadczyć o dokładności i schludności przeprowadzonych prac.
  • Wysoka kultura pracowników budząca zaufanie.
  • Możliwość łatwego zapisu telefonicznego lub przez Internet, a także terminowość wykonania zadania będą dodatkowymi atutami.

Warto przejrzeć także opinie warsztatu w Internecie, a jeśli usługa została wykonana należycie, prawdopodobnie będzie tam można powierzyć auto także przy innych kwestiach. W przypadku wymiany sezonowej nie warto czekać na duże kolejki, lecz zarezerwować wizytę nieco wcześniej.

Wyważanie kół i wymiana wentyli

Wyważenie kół zdecydowanie należy przeprowadzać przy każdej wymianie opon, zarówno w przypadku sezonowym, jak i zmianie starych na nowe. Dlaczego? Prawidłowe rozłożenie masy wokół osi obrotu koła wpływa wydatnie na bezpieczeństwo i komfort, a zmienia się nieuchronnie wraz ze zużyciem opony. Może także wynikać z wad konstrukcyjnych opony lub obciążających ją trudnych sytuacji jak najechanie na krawężnik. Jak już wspomniano, jest to procedura, którą przeprowadzi każdy dobry warsztat i nie warto z niej rezygnować.

Również wentyle są dość wrażliwym miejscem, jeśli chodzi o oponę, gdyż oddziałuje na nie obciążająca siła odśrodkowa. W połączeniu z niekorzystnymi warunkami i ekspozycją na sól drogową ich wytrzymałość maleje, a w skrajnych przypadkach może dojść do niebezpiecznego rozerwania wentyla i gwałtownej utraty ciśnienia w kole. Chociaż warto przyglądać się im przy zmianie opon, wymiana samego wentyla nie jest konieczna za każdym razem. Właśnie w tego typu przypadkach warto kierować się wiedzą i doświadczeniem wulkanizatora.

W tym momencie może pojawić się pytanie również z pozoru prozaiczne pytanie: czy można jeździć autem bez nakrętki na wentyl? Co prawda nie są one konieczne, lecz bez nich podczas eksploatacji będzie zbierał się brud, który przy próbie ponownego pompowania kół może zablokować zawór i powodować stopniową jego utratę. Odpowiedź jest więc prosta – warto zaopatrzyć się w te niedrogie elementy, które w przyszłości mogą pozwolić nam uniknąć problemu spadającego ciśnienia w ogumieniu.

 

Więcej z zimowego kompendium kierowcy

Prośba o kontakt

Masz pytania dotyczące naszych produktów lub usług?
A może sugestie, którymi chciałbyś się podzielić?
Jesteśmy do dyspozycji i czekamy na wiadomość!