Miłośnicy szybkiej jazdy mogą sprawdzić swoje umiejętności na wielu różnych torach wyścigowych, których w Polsce z pewnością nie brakuje. Sprawdź, gdzie można poczuć dużą prędkość w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach. Opisujemy polskie tory wyścigowe i przedstawiamy najważniejsze informacje o ich specyfice technicznej. Oto 12 znanych torów rajdowych w Polsce.
Tor wyścigowy Silesia Ring Kamień Śląski
W Kamieniu Śląskim, położonym ok. 20 kilometrów od granic Opola, znajduje się jeden z najnowocześniejszych torów wyścigowych w Polsce, czyli Silesia Ring. Wybudowany częściowo na pasie startowym podopolskiego lotniska tor liczy 3636 metrów długości, przy czym sama prosta startowa mierzy około 560 metrów. Obiekt posiada 15 zakrętów, a także bardzo długą przeciwległą prostą, której długość całkowita to 730 metrów. Silesia Ring to tor wyposażony w dodatkową infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo użytkowników. W jej skład wchodzą nie tylko bariery energochłonne, ale również rozmieszczone w newralgicznych miejscach pułapki żwirowe, które zapobiegają wypadaniu z łuku. Szerokość asfaltowej trasy wynosi od 12 do 15 metrów.
Tor wyścigowy Mikołajki
Położone na Mazurach Mikołajki są znane nie tylko z licznych jezior, ale również z szutrowego toru wyścigowego, usytuowanego w niezwykle atrakcyjnej lokalizacji. Tor rajdowy w Mikołajkach powstał w 2009 roku z uwagi na organizację Rajdu Polskiego. Wówczas rozegrano tutaj Super OS, którego uczestnikami byli kierowcy o światowej renomie. Obiekt mierzy niemal dokładnie 2500 metrów. Jest to tor równoległy, który posiada 14 zakrętów i 12 metrów szerokości. Trasa posiada kilka urozmaiceń, np. konstrukcję mostową umieszczoną na przecięciu obu jezdni.
Tor wyścigowy Kielce
W rejonie Kielc znajdują się dwa popularne tory wyścigowe. Pierwszy z nich leży kilka kilometrów na północ od granic stolicy województwa świętokrzyskiego. Ośrodek Sportowo-Turystyczny „Moto-Raj” Tor „Kielce” położony jest na terenie gminy Miedziana Góra. Obiekt składa się z dwóch pętli – krótszej (1140 metrów) i dłuższej (4160 metrów). Asfaltowy tor posiada aż 16 zakrętów. Drugi, kultowy obiekt, to tor tymczasowy zaaranżowany na pasie startowym lotniska Kielce-Masłów. Posiada on betonową nawierzchnię, 2500 metrów długości i 7 zakrętów, w tym jeden gwałtowny nawrót.
Tor wyścigowy Wrocław Oleśnica
Tor rajdowy Wrocław-Oleśnica to obiekt usytuowany na zamkniętym lotnisku wojskowym. Przez wiele lat odbywały się tutaj liczne wydarzenia sportowe, zarówno w kontekście rajdów samochodowych, jak i zlotów pojazdów zabytkowych. Tor położony jest w Oleśnicy, ok. 30 kilometrów od granic Wrocławia. Obiekt posiada asfaltową nawierzchnię, 1500 metrów długości i jest stosunkowo szeroki (30 metrów). Przez teren niegdysiejszego lotniska przebiega obecnie obwodnica Oleśnicy, która w zachodniej części przecina pas startowy. Liczba zakrętów nie jest stała i zależy od zastosowanej kombinacji szykan na trasie.
Tor wyścigowy Krzywa Wrocław
Tor wyścigowy Krzywa został zbudowany tuż przy autostradzie A4 na terenie dawnego lotniska w miejscowości Osła. To jeden z najnowocześniejszych torów rajdowych w Polsce. Niewątpliwą zaletą obiektu jest bardzo dobra nawierzchnia asfaltowa oraz ciekawe usytuowanie zakrętów. Tor mierzy 1500 metrów, posiada 12 lub 15 zakrętów, a jego szerokość na trasie wynosi od 7 do 16 metrów. Odległość obiektu od Wrocławia wynosi nieco ponad 100 kilometrów (nieco ponad godzina drogi samochodem).
Tor wyścigowy MotoPark Toruń
Moto-Park Toruń to jeden z najlepiej utrzymanych i najbardziej uniwersalnych torów wyścigowych w Polsce. Obiekt posiada charakterystykę szkoleniowo-sportową. Oprócz efektownych rajdów samochodowych, na autodromie ćwiczą także kierowcy, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności. Nitka wyścigowa wynosi 1050 metrów, a jej szerokość liczy sobie 12 metrów. Jest to tor betonowy, który posiada 3 ostre zakręty i kilka łagodniejszych szykan.
Tor wyścigowy Autodrom Warszawa Słomczyn
Autodrom Słomczyn to obiekt wyścigowy, który składa się z trzech różnych pętli. Każda z nich przystosowana jest do organizowania innego rodzaju wyścigów: samochodowych, kartingowych lub rallycrossowych. Z tego powodu ich parametry techniczne są od siebie różne. Podstawowa trasa samochodowa ma długość 1050 metrów. Nitka jest szeroka na 12 metrów i posiada 7 zakrętów (5 prawych i 2 lewe). To tor asfaltowy, wokół którego funkcjonuje rozbudowana infrastruktura (m.in. restauracja, myjnia, prysznice, toalety).
Tor wyścigowy Gdańsk Pszczółki
Tor szosowy Autodrom Pomorze to jeden z najbardziej wymagających torów w Polsce. Kierowcy doświadczają tutaj trudnych zakrętów o różnym stopniu nachylenia. Autodrom jest położony na terenie gminy Pszczółki, ok. 25 kilometrów od Gdańska. Jego długość wynosi 1047 metrów. Nitka ma 20 metrów szerokości i 8 zróżnicowanych zakrętów. Tor wyposażony jest w sygnalizację świetlną i fachową infrastrukturę, która pozwala na m.in. rejestrowanie rzeczywistych czasów przejazdu zawodników.
Tor wyścigowy Moto Park Kraków
W granicach administracyjnych stolicy Małopolski znajduje się nowoczesny tor wyścigowy Moto Park Kraków, który jednym z najchętniej odwiedzanych autodromów w regionie. Dzięki dobrej lokalizacji przybywają tutaj kierowcy nie tylko z okolic Krakowa, ale także z Górnego Śląska. Obiekt jest częścią kompleksu treningowo-sportowego, w którym odbywają się liczne kursy szkoleniowe. Asfaltowy tor szkoleniowy po rozbudowie ma niespełna 2000 metrów długości i 9 wymagających zakrętów. Szerokość nitki wynosi 12 metrów. W budowie pozostaje obecnie dodatkowy tor szutrowy.
Tor wyścigowy Łódź
Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy „Tor Łódź” to kompleks sportowo-szkoleniowy znajdujący się w podłódzkim Strykowie. Jest to jedyny tego typu obiekt na terenie województwa łódzkiego. Znajduje się w doskonałej lokalizacji, kilka minut drogi od węzła autostradowego łączącego trasę A1 i A2. Długa na 1500 metrów nitka toru ma szerokość wynoszącą od 8 do 12 metrów. To uniwersalny tor utwardzony, który posiada asfaltową nawierzchnię. Autodrom powstał na zróżnicowanym terenie, przez co niektóre zakręty posiadają wymagającą geometrię dla trenujących. Przebieg trasy uwzględnia 7 zakrętów oraz długi, prosty odcinek.
Tor wyścigowy Poznań
Najdłuższy tor wyścigowy w Polsce mieści się w Poznaniu tuż obok międzynarodowego Portu Lotniczego Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego. Autodrom ma imponującą długość – to aż 4083 metrów asfaltowej trasy, z czego 2205 metrów biegnie po prostych odcinkach. Na kierujących czeka 14 zakrętów i niespełna 8 metrów przewyższenia. Infrastruktura będąca pod administracją Automobilklubu Wielkopolskiego uwzględnia także mniejszy tor kartingowy, który znajduje się na południe od głównego Toru Poznań. Wyścigi gokartów odbywają się na obiekcie o długości 1509 metrów z 21 zakrętami. Szerokość obu torów jest identyczna i wynosi równo 12 metrów.
Tor wyścigowy Jastrząb Radom
Nasze zestawienie torów rajdowych w Polsce zamyka jastrzębski obiekt, który leży przy trasie S7 między Szydłowcem a Radomiem. Autodrom Jastrząb to nowoczesny tor wyścigowy o wysokim standardzie. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych obiektów szkoleniowo-motoryzacyjnych w kraju. Sercem kompleksu jest asfaltowy tor, który mierzy 2400 metrów. Ma 20 metrów szerokości i 11 zróżnicowanych pod kątem trudności zakrętów. Wyróżnikiem toru jest jego infrastruktura. Znajdują się tutaj m.in. kilkutysięczne trybuny dla widzów i jupitery oświetlające obiekt nocą.
Tory wyścigowe Polska – podsumowanie
Polskie tory rajdowe stają się coraz bardziej zróżnicowane i rozbudowane pod kątem infrastrukturalnym. W porównaniu do kilkunastu lat wstecz zaczynają wreszcie doganiać zachodnioeuropejskie odpowiedniki. To miejsca, w których kierowcy mogą doskonalić umiejętności prowadzenia auta, a profesjonaliści sprawdzą się podczas rywalizacji w wyścigach. W naszym zestawieniu uwzględniliśmy najpopularniejsze autodromy w kraju, które cieszą się największym uznaniem wśród uczestników rajdów, szkoleniowców czy kibiców.
Pozostałe aktualności
Prośba o kontakt
Masz pytania dotyczące naszych produktów lub usług?
A może sugestie, którymi chciałbyś się podzielić?
Jesteśmy do dyspozycji i czekamy na wiadomość!