Tankowanie samochodu pod korek może być szkodliwe dla pojazdu i jest jednym z niekorzystnych nawyków wielu kierowców. Czy Ty również tankujesz auto w taki sposób? Jeśli tak, przeczytaj o tym, dlaczego lepiej tego robić.

Pamiętaj, że według wielu specjalistów w dziedzinie motoryzacji, uzupełnianie paliwa powinno zakończyć się już po pierwszym “odbiciu” pistoletu dystrybutora paliw. Zatem czy można tankować samochód pod korek? Oto kilka powodów, dla których nie warto tego robić.

Tankowanie pod korek może uszkodzić samochód

Tankowanie pod korek może mieć m.in. negatywny wpływ na układ paliwowy i towarzyszące mu podzespoły. Według opinii wielu motoryzacyjnych ekspertów nadmierna ilość paliwa w baku bywa przyczyną problematycznych awarii elementów odpowiedzialnych za odpowietrzanie baku. Ponadto pełen po brzegi wlewu zbiornik może również prowadzić do uszkodzenia filtra węglowego odpowiedzialnego za pochłanianie oparów wydobywających się z paliwa.

Warto również wiedzieć, że po uruchomieniu silnika pobrane przez pompę paliwo nie jest w całości tłoczone do cylindrów. Dostaje się do nich tylko niewielka jego ilość, reszta chłodzi elementy układu wtryskowego i jest transportowana z powrotem do baku. Jeśli paliwo jest zatankowane pod korek, tworzy się zbyt duże podciśnienie, które wpływa na nieprawidłowe działanie układu paliwowego i może prowadzić do jego trwałego uszkodzenia.

Podsumowując — zbyt duża ilość paliwa może sprawić, że wytwarzane podczas pracy silnika podciśnienie uniemożliwi powrót nadmiaru paliwa do zbiornika, a filtr węglowy odpowiedzialny za pochłanianie oparów może zostać zalany i uszkodzony!

Efekty tankowania paliwa pod sam korek mogą być kosztowne i zmuszać właściciela samochodu do dodatkowych wydatków na serwis układu paliwowego.  Auto można tankować do pełna, ale bezpiecznie jest to robić do pierwszego odbicia spustu nalewaka.

Czy można przelać paliwo w baku?

Jeśli zastanawiasz się, czy można przelać paliwo w baku, wiedz, że nawet gdy Twój zbiornik ma 40 litrów — w samochodzie istnieje przestrzeń dodatkowa, taka jak rura prowadząca do baku. To właśnie z tego powodu można zatankować więcej paliwa, niż jest to podane w specyfikacji samochodu.

Jak bezpiecznie tankować samochód?

Jeśli wciąż nie jesteś pewien czy tankowanie pod korek może uszkodzić samochód — postępuj w myśl popularnego przysłowia, które mówi, że lepiej jest dmuchać na zimne. Zapewne zdarzyło Ci się przytrzymać spust pistoletu dystrybutora już po jego “odbiciu” i zatankować jeszcze trochę paliwa „na zapas”.

W zależności od rodzaju pojazdu można w ten sposób wlać do baku nawet kilkanaście litrów cieczy więcej. Warto jednak zmienić ten ryzykowny nawyk. Tankując pod korek, zalewasz bowiem system odpowietrzania oraz obecną w aucie rurę wlewową. Skutkiem tego jest pozbawienie układu paliwowego przestrzeni niezbędnej do powrotu nadmiaru paliwa i ujścia podciśnienia wytwarzanego podczas pracy jednostki napędowej. Jak zatem tankować, aby zapobiegać awariom swojego auta?

Według sprawdzonych opinii pierwsze odbicie pistoletu dystrybutora jest jasnym sygnałem do zakończenia tankowania. Niektórzy sądzą, także, że jest to odbicie drugie. Przemyśl jednak, czy ryzyko umieszczenia w baku kilku dodatkowych litrów paliwa jest opłacalne? Obserwując wiele negatywnych doświadczeń posiadaczy pojazdów, nie warto w ten sposób postępować. Tankowanie nadmiernej ilości paliwa jest także często zakazane w instrukcjach obsługi tworzonych przez producenta pojazdu.

Zbyt mało paliwa w baku

Podsumowując, pamiętaj również, że jazda ze zbyt małą ilością paliwa w baku także nie należy do korzystnych dla samochodu. Jest tak, ponieważ im większa ilość powietrza znajduje się w zbiorniku, tym większe jest ryzyko korozji wywołanej skraplającą się w baku wodą (dotyczy to głównie starszych pojazdów, gdzie zbiorniki bywają metalowe). Nowszym modelom, mimo iż nie grozi korozja zbiornika, to tu skroplona woda również nie wpłynie pozytywnie na jakość paliwa obecnego w baku. Kwestia tankowania nie jest więc aż tak oczywista, jak mogłoby się wydawać. Warto więc zapamiętać powyższe informacje i zapobiegać kosztownym naprawom. Zapamiętaj, więc że tankowanie pod korek jest powszechnie odradzane, podobnie jak ciągła jazda na rezerwie. Pamiętaj, że aby układ paliwowy Twojego samochodu był bezpieczny, zawsze wybieraj paliwo wysokiej jakości!

 

Zobacz również

Prośba o kontakt

Masz pytania dotyczące naszych produktów lub usług?
A może sugestie, którymi chciałbyś się podzielić?
Jesteśmy do dyspozycji i czekamy na wiadomość!