Paliwo HVO100 w Polsce stanowi, póki co, nowość i ciekawostkę, ale warto zainteresować się nim już teraz, gdyż w niedalekiej przyszłości może stać się o wiele bardziej popularny. Co to jest paliwo HVO, z czego się składa, jakie ma właściwości, ile kosztuje i gdzie je kupić – na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Co to jest?

HVO100 bierze swą nazwę od angielskiej nazwy – Hydrogenated Vegetable Oil, co oznacza po prostu hydrorafinowany olej roślinny. Liczba 100 wskazuje natomiast, że ten składnik stanowi 100% paliwa (HVO może być też łączone z klasycznym dieslem, w takim wypadku HVO30 oznaczałoby 30% zawartości diesla odnawialnego).

No dobrze, ale czym właściwie jest olej HVO? To unikatowe biopaliwo powstałe w całości z odnawialnych surowców – oleju roślinnego oraz odpadów pochodzących przede wszystkim z przemysłu spożywczego. Jeśli chodzi o osiągi, HVO wykazuje takie same właściwości jak klasyczny ON, a poza tym emituje podczas spalania nawet o 90% mniej dwutlenku węgla. Można by więc powiedzieć, że rzeczywiście jest to paliwo ekologiczne, choć istnieje kilka obiekcji, o których powiemy nieco dalej.

Gdzie w Polsce można zatankować paliwo HVO100 i ile kosztuje litr?

Biodiesel II generacji jest dostępny na ponad 1000 stacji w wielu krajach Europy, jednak w Polsce stanowi jak na razie zupełną nowość. Pierwsza stacja, która oferuje HVO100 znajduje się w miejscowości Myszęcin niedaleko Świebodzina – w pobliżu autostrady A2.

Możliwość zaopatrzenia się w ten biodiesel jest zatem bardzo utrudniona, z drugiej jednak strony na tym etapie i tak jest on skierowany przede wszystkim do większych przedsiębiorstw, które dążą do redukcji emisyjności CO2. Wiedząc jednak o zwiększającej się produkcji HVO i rosnącym do pewnego stopnia popycie, można oczekiwać poszerzania oferty kolejnych stacji paliw o ten biodiesel.

W przypadku HVO100 cena jest jednym z głównych czynników, które ograniczają jego popularność. Ile kosztuje paliwo HVO? Cena oscyluje w okolicach 9 zł za litr, a zatem o kilka złotych więcej od klasycznego ON. To duża różnica, która odstrasza wielu potencjalnie zainteresowanych kierowców.

Hydrorafinacja usuwa z paliwa niepożądane związki i zanieczyszczenia. Proces ten jest jednak nadal na tyle kosztowny, że trudno przewidzieć, by ceny tego biopaliwa miały w najbliższym czasie spaść. Z drugiej jednak strony wiele wskazuje na to, że dystrybucją HVO100 zajmie się także Orlen, co powinno znacznie zwiększyć jego dostępność i potencjalnie także zmniejszyć ceny.

Nowe Paliwo HVO100

Czy Twój samochód można tankować paliwem HVO100?

Oznaczony symbolem HVO100 diesel jest drogi, jednak nawet spadek cen nie zmieni faktu, że nie każdy pojazd nadaje się do tego paliwa. Oto tabela zbierająca najpopularniejsze marki wraz z określeniem ich kompatybilności z HVO100:

 

Dozwolone Dozwolone z zastrzeżeniami Niedozwolone

Citroen

wszystkie zgodne z Euro 5 i 6

Audi

czterocylindrowe TDI od 2021

(oznaczone etykietą XTL) i

sześciocylindrowe TDI

od 2022

Alfa Romeo

Dacia

wszystkie zgodne z Euro 6

Cupra

czterocylindrowe TDI

od 2021

(oznaczone etykietą XTL)

Chrysler

DS

wszystkie zgodne z Euro 5 i 6

Mercedes

wybrane modele:

(A, C, GLB, E, CLE,

S, GLC, GLE) z

silnikami OM654 i OM656

prod. od kwietnia 2023 r.

albo początku 2024 r.

Fiat

Nissan

wszystkie zgodne z Euro 6d Temp

Porsche

czterocylindrowe TDI od 2021

(oznaczone etykietą XTL) i

sześciocylindrowe TDI

od 2022

Honda

(dot. modeli na rynek europejski)

Peugeot

wszystkie zgodne z Euro 5 i 6

Seat

czterocylindrowe TDI

od 2021

(oznaczone etykietą XTL)

Hyundai

Renault

wszystkie zgodne z Euro 6

Skoda

czterocylindrowe TDI od 2021

(oznaczone etykietą XTL)

Jaguar

Toyota – Hilux i Landcruiser

(od końca stycznia 2023 r.),

ProAce

(o ile są zgodne z homologacją)

Jeep

Volkswagen

czterocylindrowe TDI od 2021

(oznaczone etykietą XTL) i

sześciocylindrowe TDI

od 2022

KIA

Volvo

od rocznika modelowego 2015,

o ile jest etykieta XTL

w instrukcji

lub na klapce zbiornika paliwa

Lancia

Land Rover

(dot. modeli na rynek europejski)

Lexus

(z wyjątkiem odpowiednio

homologowanych)

Mazda

Suzuki

Subaru

Należy dodać, że odnośnie samochodów marki Opel nie zebrano jak dotąd wiarygodnych informacji. Jak widać łączna liczba marek dopuszczających HVO oraz dopuszczających to paliwo z zastrzeżeniami jest porównywalna z liczbą marek, które nie są kompatybilne z nowym dieslem. Także na tym polu możemy jednak spodziewać się stopniowej poprawy.

Czy czeka nas renesans jednostek napędowych zasilanych dieslem?

Jeśli chodzi o HVO100, Polska od bardzo niedawna jest kolejnym krajem, w którym można dostać tego biodiesla. Niełatwo jest zatem przewidywać dalszą jego ekspansję. Być może z czasem pojawią się kolejne stacje dostarczające opatrzone symbolem HVO paliwo, gdzie kupić je będzie można w bardziej atrakcyjnej cenie – to z pewnością wpłynęłoby pozytywnie na jego popularność.

Warto także dodać, że istnieją obiekcje co do tego, czy jest to paliwo w pełni ekologiczne. O ile jest ono tworzone z odpadów, to nie ma takich wątpliwości. Jednak już teraz wskazuje się, że ilość powstałej w ten sposób biomasy nie jest wystarczająca do pokrycia całej produkcji. W tym celu używa się często sprowadzanego z Azji oleju palmowego – jego produkcja i transport nie są już jednak niestety neutralne dla środowiska.

Czy zatem dzięki HVO100 czeka nas renesans jednostek zasilanych dieslem? W momencie wprowadzenia tego paliwa na rynek trudno jest mówić o takich perspektywach, jednak nieustanny rozwój technologii produkcji i widoczny w niektórych branżach popyt może wskazywać, że w przyszłości to lub podobne paliwa mogą być ważnym elementem oferty na stacjach paliw.

Prośba o kontakt

Masz pytania dotyczące naszych produktów lub usług?
A może sugestie, którymi chciałbyś się podzielić?
Jesteśmy do dyspozycji i czekamy na wiadomość!